Nautički događaj s kojeg je sve kretalo, razlomio se na više fragmenata, a prema zadnjim informacijama pariški bi sajam trebao pronaći „spas“ izvan Pariza
U zlatnim danima Salon Nautique Paris je bio ključni događaj u svijetu nautike, posebno kada je u pitanju jedrenje. Tamo se putovalo u velikom broju i iz Hrvatske, privatno i poslovno. Osim izlaganja novih modela jedrilica, tamo se išlo vidjeti što je novo u nautici. Iz paviljona pariškog sajma kretale su inicijative, oformljavala su se udruženja, gradile se klase i prezentirale nove ideje. Na tom su sajmu započete brojne avanture, uostalom, tamo se jedrima zarazio i čuveni hrvatski nauta Joža Horvat.
Svemu jednom dođe kraj. Geneza propadanja sajma seže unatrag 15 godina, kada je kao i svi drugi sajmovi doživio snažan udar u obliku svjetske ekonomske i gospodarske krize. Oporavak je bio dug i bolan, a mnoge se tvrtke nikada nisu oporavile. Ipak, svi veći europski sajmovi su opstali, a neki i nadrasli krizu. Francuska nautička federacija, FIN kao organizator pariškog sajma i onog u Cannesu u tom se periodu nije najbolje snašla.
Izgubljena bitka za Cannes
Sajam u Cannesu iznajmili su privatnom organizatoru, koji je iskoristio raskol talijanskog udruženja brodograditelja i povukao niz dobrih poteza čime je Cannes danas najvažniji događaj za nautičku industriju. Posljednjih godina, FIN je sudskim putem bezuspješno pokušavao vratiti Cannes u svoje ruke. Pretprošle je godine taj slučaj i pravomoćno završen.
Nautika se od krize oporavila, te je 10 godina kasnije, 2019. brojkama probijala sve plafone, a onda je stigla mrska korona. Međutim, umjesto da nastupi još jedna kriza, okolnosti pandemije natjerale su ljude da razmisle o načinu života i ostvarenjima svojih životnih želja, te je nakon početnog pada, potražnja za novim i polovnim plovilima svih veličina, vrsta i cjenovnih kategorija još jednom skočila u nebo. Potražnja se nastavila i kroz 2021., 2022., a koliko vidimo i ove godine ne jenjava.
Pad tržišta jedrilica
Gledajući kroz godine, broj posjetitelja sajma je unatrag 10 godina s 240 tisuća pao na 150 tisuća do 2019., da bi prošle godine na veliku 60. obljetnicu gledali tužne prizore praznih hala pariškog sajma, bez izlagača i bez ljudi. Od najavljenih 700 plovila, bilo je izloženo 114 motornjaka, 66 RIB-ova, 17 jedrilica s interijerom, 25 malih laganih jedrilica, 2 trimarana, 9 jet skija, 2 riječne brodice, 29 kajaka i 9 polovnih brodica.
Svima je bilo jasno da je došao kraj, a to je već drugog dana sajma komentirao i direktor sajma kazavši da je to zadnja godina pariškog sajma u ovom obliku i najavio generalni remont sajma.
Moramo biti iskreni i kazati da je za sajam koji je poznat po jedrima, dobrim dijelom krivac propadanja i promjena potražnje na tržištu, koje se drastično promijenilo. Primjerice 2021. godine se tek 11,2 posto prodanih novih primjeraka plovila ukupno odnosilo na jedrilice, a 88,8 posto su dakle motorna plovila.
Novi sajam, negdje na moru
Prije nekoliko dana FIN je održao konferenciju na kojoj su obznanili da sajma ove godine neće biti, te da su održali 20 radionica s 250 ključnih ljudi iz industrije kako bi zajednički osmislili format novog sajma. Došli su do zaključka da sajam prebace na more, drugim riječima gasi se Salon Nautique Paris, te se radi na osnivanju novog sajma negdje na francuskoj obali, koji bi se trebao održati u listopadu 2024.
Promjena termina održavanja mjesec i pol ranije mogla bi biti problematična za izlagače i izazovna za organizatore, jer radi se o periodu gusto raspoređenih sajmova, netom nakon Cannesa, Genove i Southamptona, te blizu datuma sajmova u Friedrichshafenu, La Rochelleu i Biogradu… Koliko je to pametan potez pokazat će vrijeme, no napustiti Pariz, glavni grad države koja slovi i za glavnu jedriličarsku naciju, grad s preko 2 milijuna stanovnika te ukupno preko 12 milijuna u okolici, čini se kao pucanj u nogu.
Piše: Teo Marević
Foto: Salon Nautique Paris / Beneteau