Organizirani zajednički nastup hrvatskih izlagača iz svijeta male brodogradnje, refita i opremanja jahti pokazao se pravim putem za promociju hrvatskog nautičkog sektora i sklapanje novih poslova
Kako biti prepoznatljiv među tisućama izlagača iz čitavog svijeta koji proizvode svu moguću brodsku opremu te komponente koje se ugrađuju u brodice i jahte, od elektronskih sklopova, preko instrumenata do motora i stolova za blagovanje na brodovima među kojima su sva najveća svjetska imena? Svakome onome tko je barem jedan put zašao među štandove u ogromnim paviljonima amsterdamskog RAI sajamskog centra i vidio kolika gužva i poslovna užurbanost među njima vlada jasno je koliko je to težak zadatak. Pogotovo radi toga što, koliko god je naš nautički sektor razvijen, domaćih graditelja brodova, tvrtki koje ih održavaju ili proizvođača različitih sklopova za njih je objektivno jako malo. A METS je bez sumnje za njihovo poslovanje ključno događanje. Namijenjen isključivo profesionalcima, kratkog trodnevnog trajanja. To je događanje idealna prilika da vidiš što se sve u svijetu gradnji brodica i jahti događa i da drugi vide tebe.
Skrenuti na sebe pažnju u takvim okolnostima najbolje je zajednički. Zemlje sa velikom tradicijom u sektoru gradnje jahti poput Velike Britanije, Italije, Sjedinjenih Američkih Država, Francuske i drugih već su odavno to prepoznale pa više od trideset godina organiziraju nacionalne paviljone. Bolje reći nizove štandova na jednom mjestu na kojima se pojavljuju njihovi izlagači kojih znade biti i do stotinu. Uz to još se jedan njihov dio pojavljuje zasebno u paviljonima za super jahte. Mi smo u tim okolnostima dolazili više vidjeti nego biti viđen. Za svakog pravog profesionalca koji nešto konkretno gradi, održava, zastupa i proizvodi METS je nezaobilazna stanica na kojoj se skupljaju sve potrebne informacije i pronalazi ono što je nekome potrebno pa ga je svake godine posjećivalo par stotina ljudi iz Hrvatske. Usput, kako su se razvijali pojedini proizvođači komponenti kod nas, kako je bilo sve više refita i drugih sličnih poslova počeli smo se postupno javljati kao izlagači. Godinama su na METS-u prisutni pulska TEMA koja ga je izvrsno iskoristila za promociju svojih električnih pogonskih strojeva, zadarski Marex Elektrostroj čija marine oprema uključuje tehnološki vrlo napredne komunalne ormariće, zagrebački Sense4boat sa svojim sustavima za rano upozoravanje, šibenski CAPAX, trogirski Adria Docks i još par drugih ali teško je ta brojka prelazila pet ili šest izlagača izgubljenih među tisućama drugih, najvećim dijelom opet nacionalno organiziranih.
Srećom bilo je onih koji se s tim nisu mirili. Romano Pićuljan, dugogodišnji predsjednik Udruge Hrvatske nautičke proizvodnje, naš poznati brodograditelj i Teo Petričević član Izvršnog odbora te udruge i jedan od suvlasnika i direktora CAPAX-a i Adria Docksa, vodećih tvrtki za inženjering i refit jahti koji, nota bene već godinama imaju vrlo ozbiljan nastup na METS-u ozbiljno su se potrudili promijeniti stvari. Osobito je u tomu bio angažiran Petričević koji je neumorno agitirao među kolegama da se pridruže u nastupu, kako bi se putem Udruge organizirao zajednički nastup koji je na kraju i financijski pojedinačnim tvrtkama povoljniji. A da bi se čitavoj priči dao dodatan impuls lani je dijelom o vlastitom trošku a dijelom uz pomoć sponzora koje je pronašao organizirao Croatian Yachting Night – druženje naših ljudi koji na bilo kakav način sudjeluju na METS-u i njihovih stranih partnera. Pokazalo se to dobitnom kombinacijom – ugodno druženje u restoranu IJ Kantine industrijski dizajniranom u prostoru bivšeg brodogradilišta – bila je prilika za opuštene razgovore o poslu i promociju naše obale i svega onoga što u nautičkoj proizvodnji možemo ponuditi. Pokazalo se da je to bio dobar poticaj i drugim hrvatskim tvrtkama da se prijave za nastup a udruga i Petričević uložili su veliki napor da ove godine organiziraju zajednički nastup. U tomu je znatnu ulogu odigrala Udruga koja djeluje pri Gospodarskoj komori Rijeka i na kraju je u Amsterdam stiglo četrnaest naših izlagača, većinom okupljenih na jednom mjestu. Među kojima je najveći dio nastupio po prvi put. Istodobno kao glavni sponzor Croatian Yachting Nighta pojavila se Hrvatska turistička zajednica što je svakako za pozdraviti. Ona je METS uz Boot u Dusseldorfu odredila kao prioritetna mjesta hrvatske nautičke promocije na sajmovima. Sve to je izazvalo znatno veći interes sudionika sajma za našu proizvodnju i svi koji su nastupali kazali su nam da su vrlo zadovoljni ostvarenim kontaktima. Barem desetak onih koji su ovdje bili posjetitelji odlučili su se već na izlaganje slijedeće godine. Tako s razlogom možemo očekivati naš još bolji nastup dogodine.
Sama Croatian Yachting Night u čijoj su organizaciji opet najveću ulogu odigrali Teo Petričević, CAPAX i Adria Docks a podržalo i desetak drugih sponzora u svakom slučaju je ispunila očekivanja. Više od stotinu ljudi među kojima su bili i vodeći ljudi ICOMIE, najvažnijeg svjetskog udruženje nautičke industrije družilo se i uživalo u dobro osmišljenim prezentacijama naše obale i mogućnosti nautičke brodogradnje. Čitavom našem nastupu u Amsterdamu poseban obol dao je Marservis, istarska tvrtka Luciana Bega, koja je za svoj projekt ECOcube dobila DAME nagradu za najbolji proizvod u kategoriji zaštite okoliša. A DAME je najveće priznanje koje neki proizvod u nautičkoj industriji može dobiti.