Od Vendée Globea do krstaša
Nakon 25 godina propadanja, brodograditelj iz okolice Seattlea preuređuje legendarnu regatnu jedrilicu s prvog Vendée Globea u brzog i udobnog krstaša
Ima nešto radosno u obnavljanju starih kuća, automobila, brodova i lijepo je vidjeti kada netko udahne novi život stvarima koje su djelovale beznadno. Profesionalni brodograditelj Matt Steverson iz okolice Seattlea kupio je legendarnu Open 60 jedrilicu „Spirit of Minnesota“ poznatiju pod sponzorskim imenom „Duracell“ koju kompletno preuređuje u udobnu i brzu jedrilicu za krstarenje, a cijeli proces dokumentira njegova supruga Janneke Petersen u tjednim video epizodama na njihovu YouTube kanalu The Duracell Project. Matt i Janneke na pristupačan način dokumentiraju kako napreduju radovi, u čemu im pomažu prijatelji, rodbina i internetska zajednica koja ih podržava u njihovom naumu. Do sad je snimljeno 24 epizode, a jedrilica bi nakon preuređenja trebala imati drugačiji raspored, te novo jedrilje, manji gaz, te biti namijenjena brzom, udobnom i sigurnom krstarenju.
Za potrebe drugačijeg rasporeda, morali su pomaknuti glavnu pregradu koja osim konstrukcijskih funkcija i određivanja rasporeda broda, ima i ulogu nosive grede za klizač škote glavnog jedra, jednog od najkritičnijih konstrukcijskih dijelova jedrilice. Druga ključna promjena na budućoj Duracell je što se iz Open 60 zatvara u jedrilicu s čvrstom natkabinom koja se sada proteže dalje prema krmi i istovremeno smanjuje otvoreni dio prostora kokpita. Interijer je u potpunosti ispražnjen, te će ga kompletno napraviti iznova, no do tog dijela još nisu stigli. Budući da je gradnja u tijeku, zanimljivo je pratiti što se događa gotovo u stvarnom vremenu. Još uvijek nisu pronašli adekvatan jarbol, u čemu mole pomoć internetske zajednice.
Supružnici su prije nekoliko godina završili dvogodišnje krstarenje Tihim oceanom u njihovoj 40 stopa dugoj jedrilici Louise, koju su također sami obnovili i prilagodili svojim potrebama. Duracell rade prema sličnim načelima dizajna kokpita i natkabine, te rasporeda u interijeru, osim što će im nova jedrilica pružati znatno više prostora.
Povijest Open 60 Duracell
Jedrilicu je sagradio i porinuo 1989. godine poznati američki offshore solo jedriličar Mike Plant za potrebe prvog Vendée Globea. Iz natjecanja je nažalost diskvalificiran zbog primanja manje asistencije kod Novog Zelanda, ali je Plant dovršio rutu natjecanja i stigao u planirano odredište nakon 135 dana. Zatim je jedrilicu prodao Johnu Omanu koji je s Duracell osvojio Pan-Pacific 1991. godine, te nanizao nekoliko uspješnih regata, da bi iste godine u sudaru s teretnim brodom Duracell ostala bez jarbola. Oman je na motor dopremio jedrilicu u Turtle Bay, u Baja California, Meksiko gdje je napunio tank i zatim na motor stigao u San Diego. Duracell je tada izvađena iz mora i postavljena u Omanovo dvorište. Njen prvi vlasnik, Mike Plant nestao je tijekom prelaska Atlantika na putu prema Les Sables-d’Olonne i startnoj liniji drugog Vendée Globea 1992. godine. Njegova jedrilica Open 60 Coyote pronađena je mjesec dana kasnije prevrnuta, bez kobilice. O njemu je snimljen i nagrađivani dokumentarni film Coyote: The Mike Plant Story.
Piše: Teo Marević
Foto: YouTube The Duracell Project / Screenshot
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=UjS5sfBZUSw&w=886&h=498]