“Za pobjedu na regati oko svijeta presudno je naći balans između forsiranja i čuvanja posade i opreme. Drugim riječima, jedna noga stalno mora biti na gasu, a druga na kočnici.”
Nakon 37 dana na moru i 6,814 prijeđenih nautičkih milja, jedrilica Pen Duick VI prva je stigla na cilj posljednje, četvrte etape Ocean Globe Racea u Cowesu. Francuska posada koju vodi Marie Tabarly pobijedila je tako u zadnjoj etapi u realnom vremenu i po IRC premjeru, a za dan ili dva znat će se hoće li biti i ukupni pobjednici po IRC-u. Ukupnu pobjedu po IRC-u Pen Duicku može još odnijeti samo jedrilica Triana. Kako stvari sada stoje, malo je vjerojatno da će se to dogoditi.

Photo by Tim Bishop/PPL
73 stope dugi bermudski keč Pen Duick VI u Cowes je stigao kasno sinoć. Marie Tabarly ponovila je tako uspjeh svoga oca Érica, koji je 1973. godine na istome brodu bio najbrži u realnom vremenu na regati Whitbread. Pen Duick VI dominirao je na zadnjoj etapi od Urugvaja do Engleske i tu je dionicu savladao s velikom prednošću u odnosu na jedrilicu L’Esprit d’équipe, također pod francuskom zastavom. L’Esprit d’équipe bio je 360 milja od cilja u trenutku kada je Pen Duick VI stigao u Cowes.
Pen Duick VI je ciljnu liniju ispred kluba Royal Yacht Squadron presjekao jedreći po 12 čvorova vjetra, a deseteročlana posada morala se boriti i s izrazito jakim plimnim kurentom. Maire je po dolasku kazala:
- Na ovoj regati oko svijeta doživjeli smo puno stvari koje ćemo pamtiti cijeli život. Sjećam se momenta kada smo jedrili po vjetru od 55 čvorova i surfali po valovima ogromnim brzinama, a oko broda su skakali dupini. Ostat će mi u sjećanju i izjednačeno regatavanje s Transalatedom 9 i Maidenom. Jedrili smo prostranstvima Južnog oceana i danima smo jedni drugima bili u vidnom polju. Jako sam ponosna na posadu koja je sa mnom sudjelovala u ovoj avanturi. U posadi je ukupno bio 21 jedriličar i svaki od njih postao mi je prijatelj. A tijekom ove regate sprijateljila sam se i s konkurentima. Moji „najdraži neprijatelji“ bili su na jedrilici Translated 9 i borba protiv njih u svakoj etapi bila je baš dobra, a odlične su bile i posade brodova Spirit of Helsinki te Maiden. U mislima sam s jedriličara s Translateda 9, koji u ovoj etapi opet imaju problema s trupom i prodorom vode i pitanje je hoće li uspjeti završiti regatu. Tijekom regate jako smo se zbližili i to prijateljstvo ostat će za cijeli život. Još zapravo nisam potpuno svjesna da je regata gotova. U glavi mi zvoni da je pred nama naredna etapa.

Credit: Aïda Valceanu/ OGR2023
Usprkos problemima u prethodnoj etapi, kada su zbog pukotina u trupu morali otići na Falklande, jedriličari s Translateda 9 bili su uoči četvrte etape najbolji po IRC-u. No, trup im je u četvrtoj etapi opet popustio i morali su skrenuti prema Madeiri kako bi to zakrpali.
Za pobjedu po IRC-u u igri je tako ostala samo jedrilica Traiana, s 19 sati prednosti u odnosu na Pen Duicka, ali i s 1,320 milja do cilja. Prognoza kaže da ih do cilja očekuju lagani vjetrovi, koji će sigurno usporiti napredovanje Triane. Želi li ta posada do pobjede, do cilja bi trebala jedriti prosječnom brzinom od 4,9 čvorova.
Inače, Marie i njezina posada loše su otvorili Ocean Globe Race. Na prvoj etapi koja se prošloga rujna jedrila od Southamptona do Cape Towna zaradili su penal od 72 sata, jer je s jednog telefona na brodu bio skinut pečat. S tim penalom, Pen Duick Vi je nakon prve etape bio četvrti u realnom vremenu i sedmi po IRC-u.
U drugoj etapi do Aucklanda bili su puno bolji te su je završili drugi ukupno i peti po IRC-u. Pravu snagu posada tog keča pokazala je u trećoj etapi, od Aucklanda, preko rta Horn do Punte del Este u Urugvaju – bili su prvi u realnom vremenu i drugi po IRC-u.
Na startu zadnje etape loše im je krenulo, jer je jedan član posade završio u moru. Bio je to jedini takav slučaj na cijeloj regati. No, posada ga je brzo izvukla na brod i sve je prošlo bez posljedica. Uoči starta zadnje etape Marie Tabarly je kazala:
- Za pobjedu na regati oko svijeta presudno je naći balans između forsiranja i čuvanja posade i opreme. Drugim riječima, jedna noga stalno mora biti na gasu, a druga na kočnici.
A kako je izgledalo uplovljavanje pobjedničkog broda u Cowes, možete vidjeti u vome videu: