Kako leti AC40
U videu pokazali kako upravljati novom AC40, klasom foilera za America’s Cup Women i Youth koja postiže brzinu i do 45 čvorova
Emirates Team New Zealand nedavno je porinuo i testirao prvu AC40, novu klasu jedrilice koju su se obvezali nabaviti svi timovi koji će sudjelovati u America’s Cupu krajem 2024. godine. Služit će kao trening jedrilica za sve AC timove, ali i za America’s Cup Women i America’s Cup Youth natjecanja. Već nakon prvog treninga, ETNZ je objavio da su postigli odlične inicijalne rezultate, a jedriličari su izrazili zadovoljstvo upravljivosti i iznenađujuće dobrim performansama. Dizajn klase AC40 inspiriran je pobjedničkom AC75 novozelandskog branitelja Kupa. Drugi primjerak je već na putu iz kineskog brodogradilišta prema Britaniji gdje će ga preuzeti tim Ineos Brittania, potom opremiti, a kroz mjesec dana možemo očekivati da će i zajedriti.
Foiling jedrilice u America’s Cupu ne nalaze na unisono odobravanje obožavatelja America’s Cupa i svih jedriličara. Oni skloniji tradicionalnom dizajnu jedrilica i klasičnom jedrenju u ovom tipu jedrilica uopće ne vide jedrenje, o čemu se neprestano vode burne rasprave. Ipak, veliki broj obožavatelja podržava razvoj ovog tipa jedrilica i tehnologije, te mnogi u tome prepoznaju budućnost ne samo jedrenja, već plovidbe uopće. Većina smrtnika (barem za sad) nema priliku isprobati foiling jedrilice, ponajprije zbog cijene, ali i zbog kompliciranog sustava. Drugi faktor bi se uskoro mogao promijeniti, jer sve više brodogradilišta primjenjuje tehnologiju foilinga i automatskih sustava za kontrolu letenja. U najnovijem videu ETNZ-a možemo vidjeti kako izgleda upravljačka konzola „pilota“ AC40 i koliko je upravljanje ovakvom jedrilicom sada već pojednostavljeno.
Jedrilica klase AC40 zamišljena je za posadu od četiri osobe, po dvije osobe unutar kokpita s lijeve i desne strane jedrilice. U videu možemo vidjeti zanimljiv sustav pomoću kojeg se upravlja jedrima i foilovima. Tako primjerice kormilari osoba koja se nalazi u privjetrini, te kontrolira kut foilova u odnosu na horizont, vertikalu, te visinu letenja, dok jedriličar iza njega kontrolira glavno jedro koje se okreće skupa s jarbolom. Istovremeno, flok kontrolira jedriličar u zavjetrini jer ima bolji pogled na jedro, dok kormilar u zavjetrini prati što se događa s njegove strane i sprema se preuzeti komandu foilova i kormila.
Za razliku od AC75 gdje se pritisak u hidrauličnim sustavima za upravljanje jedrima i foilovima pumpa ručno, te trimanjem, podizanjem i spuštanjem foilova upravlja čovjek, ovdje to radi električna pumpa i automatski pilot uz navođenje pomoću botuna. Takav sustav iskusnijima omogućuje dobru kontrolu nad brodom već u prvoj plovidbi.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Xc0jJ5hhA8s&w=886&h=498]
Piše: Teo Marević
Foto: Screenshot YT / Emirates Team New Zealand