U Cannesu je predstavljen električni foiler The Icon nastao suradnjom BMW-a i Tyde-a, futuristički dizajnirana transportna brodica namijenjena luksuznom prijevozu putnika putem mora
Tijekom Cannes Film Festivala predstavljen je novi brend brodica Tyde, koji je u suradnji s BMW-om razvio putnički elektro foiler, a u projekt je bio uključen niz stručnjaka uključujući i čuvenog producenta i skladatelja filmske glazbe, Hanse Zimmera. Dizajn eksterijera i interijera radio je Designworks, BMW-ov studio s bazom u Los Angelesu, a navalnu arhitekturu radili su u tajnosti u Sloveniji.
Njemački proizvođač automobila, godinama je pri vrhu elektropogona brodica u suradnji s njemačkim brendom elektropropulzije Torqeedo koje ekskluzivno snabdijeva baterijskim sklopovima. Projektom Tyde su pokazali da znaju napraviti i vlastiti elektropogon, ali i futurističku brodicu. Cijeli projekt razvijao se u gotovo potpunoj tajnosti, za razliku od švedskog brodogradilišta Candela koji su prvi počeli serijsku proizvodnju elektrofoilera javno prezentirajući razvoj i time otključali nova vrata tržišta. Šveđani svoj putnički elektrofoiler planiraju pustiti u pogon krajem ove godine.
Direktor i suosnivač tvrtke Tyde je Dr. Christoph Ballin, inače i suosnivač spomenutog lidera elektropogona brodica, tvrtke Torqeedo s kojom BMW godinama usko surađuje. Uz njega, tvrtku Tyde je osnovao i zajedno s Ballinom upravlja Tobias Hoffritz, koji je do sad radio na brojnim projektima elektropogona za vozila, letjelice i plovila, a na ovu poziciju je došao iz razvojnog odjela BMW-a. Prije toga radio je u kao kreativni direktor za automobilistički segment u Designworks i drugim glasovitim tvrtkama.
Uz Tydeov The Icon, paralelno je predstavljen i novi BMW-ov model i7 M70, oba proizvoda koji predstavljaju održivost i luksuz, inače dva teško spojiva pojma. Brodica je dizajnirana tako da može ploviti i u deplasmanskom režimu plovidbe, ali je prvenstveno zamišljena za „foilanje“ iznad razine morske površine, po uzoru na tehnologiju America’s Cupa.
Dizajn interijera je pak nešto što se može usporediti sa salonom velikih jahti, a cijeli prostor jednostavno je raspoređen unutar ostakljenog trupa i kabine zajedno s krovom. Unutar The Icona, nalazi se tek nekoliko komada dizajnerskog namještaja i futuristička skiperska konzola vrlo jednostavnog izgleda, intuitivnog dizajna sučelja s mogućnosti glasovnih naredbi ključnih funkcija. Dizajn eksterijera odskače od svega što smo do sad imali prilike vidjeti, te predstavlja futurizam u punom smislu.
Hidrokrila nisu novost u nautici, ali su novost u načinu na koji se koriste i zbog čega se koriste. Naime u deplasmanskoj plovidbi elektropogonom znači da trebamo veliki kapacitet skladištenja energije na plovilu, a hidrokrila (foilovi) omogućuju smanjenje otpora i preko 80 posto kada je brodica izdignuta izvan vode. Nadalje, moderna hidrokrila danas se grade od kompozita epoksidne smole i karbona, zbog čega je njihova težina smanjena nekoliko desetaka puta u odnosu na čelične, a da pritom zadržava tražene karakteristike čvrstoće. Takva upotreba tehnologije znači da brodica te veličine treba znatno manju snagu i količinu energije za postizanje veće brzine i dometa.
Za pogon koristi par elektromotora snage 100 kW koji se napajaju iz baterijskog sklopa šest BMW i3 baterija s ukupno 240 kWh, za domet od preko 50 nautičkih milja. Brodograditelj navodi da je operativna brzina do 24 čvorova, iako može postići maksimalnih 30 čvorvoa. Pritom ne proizvodi gotovo nikakvu buku niti valove, bez vibracija u trupu. Kako bi osigurali slične impresije tijekom boravka u interijeru, instaliran je Dolby Atoms sustav za vrhunsku kvalitetu audio sustava, a tijekom rada na razvoju koncepta zvuka, BMW je angažirao Hansa Zimmera, jednog od najuspješnijih holivudskih producenata i skladatelja filmske glazbe.
Piše: Teo Marević
Foto: BMW