Ne postoji drugo mjesto
Završio je prvi dan božićne regate timova America’s Cupa – njujorški American Magic bez poraza.
Kvalifikacijske regate za America’s Cup, Prada Cup počinju 15. siječnja 2021. Natjecat će se tri tima izazivača u četiri dana regata, a pobjednik će biti izazivač posljednjem osvajaču America’s Cupa, timu Emirates Team New Zealand. Do tada uživamo u revijalnim regatama koje su upravo u tijeku u Aucklandu. U nastavku donosimo izvještaj prvog dana serije regata.
Pozadina America’s Cupa
Riječ je o najprestižnijem jedriličarskom natjecanju, najstarijoj regati koja se održava u kontinuitetu i koju prati burna prošlost, ali i sadašnjost. Posljednjih nekoliko godina svjedočili smo nizu bomabstičnih novosti: od tehnoloških inovacija, zahtjevnih sportskih priprema, stradalim sportašima, pa i špijunskim igrama do optužbi za pronevjeru javnog novca i pandemije koja je skoro onemogućila održavanje.
Počeci regate protežu se od viktorijanskog doba, točnije od 1851. godine i ujedno je najstariji međunarodni kup koji se održava u kontinuitetu, a jedan događaj koji uključuje samu kraljicu Viktoriju i danas se citira u razgovorima o America’s Cupu. Nakon prve regate America’s Cupa, pobjedu je odnio jedrenjak America, član New York Yacht Cluba, na što je kraljica Viktorija upitala -“Tko je bio drugi?”, a nepoznati pomoćnik joj je navodno odgovorio: “Gospođo, ne postoji drugo mjesto.”
Dovoljno je spomenuti da pri brzini vjetra od 10 čvorova AC75 bez problema postiže brzinu od 40 čvorova brzine. Tehnologija koja se razvija za America’s Cup će se primjenjivati na brodogradnju u narednim desetljećima, baš kao što u ovom trenutku neke najsuvremenije jedrilice za krstarenje i rekreativne sportske brodice primjenjuju tehnologiju America’s Cupa otprije 20 i više godina.
Timovi America’s Cupa čine po dvadeset jedriličara s kapetanom, te još desetak odijela koji se brinu za mehaniku, elektroniku, dizajn, jedra, brodogradnju, aerodinamiku, softversku podršku, meteorologiju, video produkciju, zdravlje natjecatelja, zatim je tu po nekoliko trenera, menadžera tima, niz inženjera itd.
Božićna revijalna regata započela je 17. prosinca u 10 sati po vremenu u Aucklandu. To je ujedno i prva regata nove klase jedrilica, lebdećih jurilica AC75 koje su promijenile koncept jedrenja u temelju. Jedrilice koje među jedanaest članova posade imaju i kormilara ali i pilota za krila, postižu brzine koje mogu postići tek rijetki motorni brodovi. Prilikom jednog testiranja, britanskom timu INEOS UK pridružila se živuća jedriličarska legenda Sir Robin Knox-Johnston. Nakon testiranja nove AC75, izjavio je kako ovo nema veze s jedrenjem kakvo on poznaje, ali da je bilo vrlo zabavno.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ne-covgb3ao&w=886&h=498]
Prvi dan božićne regate
U prvoj regati prvog dana jedrili su novozelandski domaćini i branitelji Emirates Team New Zealand s talijanskim timom Luna Rossa Prada Pirelli Team, gdje je uvjerljivo pobijedio ETNZ s 3:13 minuta prednosti u cilju. U drugoj regati je tim New York Yacht Club American Magic pobijedio INEOS TEAM UK s čak 5 minuta prednosti. Britanski tim je netom prije starta prijavio tehničke probleme, da bi nekoliko sekundi prije starta javili da se natječu. Nažalost tehnički problemi su se nastavili tijekom tri kruga jedrenja što se i vidjelo na rezultatu.
U trećem jedrenju pobjedu je odnio tim Luna Rossa Prada Pirelli koji je startao s desne strane startne linije. Znakovito je i to što su u tri od četiri regate, pobjednici bili na lijevoj strani starta, pa su u prvom okretu bili u prednosti više od pola minute. Treća regata bila je napetija od prethodnih jer su se najprije Britanci mučili s tehničkim poteškoćama, a Talijani su u zadnji trenutak prije starta morali proći s desne strane INEOS UK tima i time ušli u zavjetrinu, no odmah nakon starta britanski skiper Ben Ainslie skrenuo je van sigurnosne zone i zaradio penale. Dok su Britanci vraćali kurs, Talijani su se vratili se na lijevu stranu i “preletjeli” u vodstvo s prednosti preko 500 m. Britannia II je prvi okret napravila s 1:09 minuta zakašnjenja nad Luna Rossom, a ubrzo nakon, skiper Ben Ainslie je javio regatnom odboru da odustaju zbog tehničkih poteškoća.
Prema svjedocima, četvrta regata prvog dana bila je najuzbudljivija. American Magic je u start uletio u punoj brzini, dok je ETNZ očito imao nekakvih poteškoća, no samo na kratko. U prvom okretu, Amerikanci su imali prednost od samo 15 sekundi i s 257 m razmaka ovo je bila najtjesnija regata prvog dana. U prvom plovu jedrili su u prosjeku između 32 i 35 čvorova.
Kod drugog okreta novozelandski Te Rehutai kasnio je 17 sekundi odnosno 200 m za američkim Patriotom i napravio okret u premalom kutu, želeći prijeći na lijevu strani u trećem plovu, no tu je nešto pošlo krivo jer su izgubili visinu i na trenutak udarili u površinu s trupom, te zaostali oko 400 m. Do kraja regate nastavili su povećavati razliku. Rekordnu brzinu prvog dana, 49,1 čvor postigao je tim ETNZ, slijedi ih American Magic s 48,2 čvora, zatim Luna Rossa s 47,2 čvora i INEOS UK s 45,6 čvorova.
Rezultati prvog dana
Foto: Facebook / America’s Cup