Korak bliže futurističkim jedrima
Jedra se koriste tisućama godinama, no tek posljednjih 100 godina doživljavaju revoluciju
Krajem veljače, francusko brodogradilište Chantiers de l’Atlantique je objavilo da su postigli značajne pomake ka realizaciji njihova razvoja solidnog jedra za velike kruzere. Ideja potječe iz 2009. godine, a proteklih 10-ak godina obavljena su brojna testiranja umanjenih prototipova ovih futuristički dizajniranih jedra koja bi mogla pomoći velikim brodovima u smanjenju emisije štetnih plinova.
Do jeseni, razvojni tim planira na lokaciji brodogradilišta u Saint-Nazaire postaviti 38 metara visoki jarbol sa solidnim jedrom površine 550 m², kao umanjenu verziju konačnog jarbola koji bi se trebao protezati na visini od 95 metara i imati površinu jedra 1,200 m². Već ovaj umanjeni, bit će jedan od najviših kompozitnih jarbola ikada napravljenih. Usporedbe radi, poznata zgrada Zagrepčanka, na Savskoj cesti, visoka je 95 metara.
Jedra se zajedno s jarbolom mogu nagnuti za 70 stupnjeva, a nalaze se na rotirajućem postolju i mogu se okrenuti za 360 stupnjeva. Najsličnija postojeća jedra su takozvana wing-sail jedra, no ta se kao i konvencionalna podižu u jednom komadu od buma prema vrhu jarbola. Solid Sail jedra se također podižu u istom smjeru, ali su konstruirana od niza međusobno povezanih ploča koje kad se razvuku čine jedro.
Iskustvo regatnog jedrenja
Inženjer Chantiers de l’Atlantique u Saint-Nazaireu, Nicolas Abiven je projektni menadžer Solid Sail, inovativnog koncepta jedra napravljenih od kompozitnih panela koji se sklapaju i rasklapaju na principu sličnom harmonici ili roletni na prozorima, a namijenjene su za postavljanje na velike brodove poput kruzera.
Bivši jedriličar u offshore regatama, prototip svojih jedara je testirao na jedrilici IMOCA 60 u suradnji s miljenikom među offshore jedriličarima, Jeanom Le Camom koji se nedavno vratio s regate oko svijeta Vendee Globe. Prije nego je počeo raditi u Chantiers de l’Atlantique, Nicolas Abiven je dugo vremena radio kao glavni inženjer i jedriličar različitih regatnih timova offshore i štapnih regata, kao što su Tour de France à la voile, Transat Jacques Vabre, a sudjelovao je u prvenstvima olimpijskih klasa u kojima je postizao dobre rezultate. Jedrio je i pobjeđivao s nizom vrhunskih jedriličara kao što su Luc Pillot, Pierre Mas, Bertrand Pacé, Alain Fédensieu, Xavier Phelipon…
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=OH15ksVB0q8&w=886&h=498]
Karbon-neutralni brodovi
Začeci projekta protežu se još iz R&D odjela Chantiers de l’Atlantique, Ecorizon 2008. godine, a ovogodišnja aplikacija Solid Sail i AeolDrive postolja, trebala bi biti završna faza ispitivanja u trajanju od dvije godine prije apliciranja za komercijalnu upotrebu.
To francusko brodogradilište planira razviti brodove bez emisija štetnih plinova prije 2050. godine, što je cilj zemalja potpisnika Pariškog klimatskog sporazuma o karbon-neutralnoj Europi, kao dio Europskog zelenog plana.
Prva aplikacija ovih jedara i postolja bit će na kruzerskom brodu dugom 200 m, koji se dizajnira i gradi s tom namjerom. Brod će zamišljen da koristi kombinaciju pogona pomoću motora i jedra, kako bi smanjio emisiju štetnih plinova više od 50 posto. Druge primjene, uključujući i neke teretne i rekreativne brodove, još se razmatraju.
Razvojni tim se sastoji od Solid Sail i AeolDrive sustavom postolja, u suradnji s brodogradilištem Chantiers de l’Atlantique i drugim industrijskim partnerima iz Bretanje – Multiplast, AvelRobotics, SMM Technologies, CDK Technologies, Lorima, G SEA Design, Blew Stoub, Ocean Data System, Pixel Sur Mer i Awentech za jedro i jarbol, te s tvrtkama iz susjedne regije Zemlje Loire – MECA, Wichard, Nov-BLM, Lancelin, Baudin Chateauneuf i PL Marine zaduženi za opremanje.
Odraz na nautičku industriju
Razvoj ove tehnologije podržavaju i obje regionalne, te lokalne vlasti, kao i tehnološki i industrijski sektori koji se vezuju na projekt inovativnog koncepta. Brojne od tvrtki koje su uključene u razvoj projekta, bave se sektorom jahti i brodica, pa će iskustvo rada na ovakvom tipu jedara za 200-metarski brod svakako doprinijeti razvoju tehnologije i za rekreativnu, odnosno sportsku upotrebu.
Brodogradilište Multiplast je na konferenciji primjerice istaknulo kako u razvoju brodova i opreme u sportskom jedrenju često surađuju inače konkurentne tvrtke i one koje u redovnom poslu možda ne bi surađivali, a sve kako bi postigli zajednički cilj. Tako se obično za svako veće natjecanje ulažu veliki napori u razvoj nove tehnologije, što se kasnije implementira za širu upotrebu.