Osim što je najbolji svjetski IOM jedriličar, Jelačić je i najbolji dizajner te proizvođač tih brodova, koji već godinama dominiraju na svjetskim regatama
Trostruki svjetski prvak u klasi IOM (International One Meter) Zvonko Jelačić nastavlja nizati sjajne rezultate: prvo je sredinom listopada osvojio drugu titulu europskog prvaka na regati u Španjolskoj, potom je otputovao u Čile i pobijedio na Otvorenom prvenstvu Južne Amerike, a onda je produžio do Miamija i tamo bio prvi na Otvorenom prvenstvu Sjeverne Amerike. Osim što je najbolji svjetski IOM jedriličar, Jelačić je i najbolji dizajner te proizvođač tih brodova, a tvrtka Sailboat RC koju vodi s Josipom Marasovićem radi brodove koji već godinama dominiraju na svjetskim regatama. Jelačić je na EP-u u Španjolskoj nastupio s potpuno novim prototipom imena Viss i odmah pobijedio, a na regati u SAD-u pobijedio je sa svojim već legendarnim modelom Kantun2. Kuriozitet je da je Kantun2 koristilo pet od šest prvoplasiranih jedriličara na toj regati, a Jelačićev brod vozila su i dva velikana: predsjednik North Sailsa Ken Read, koji je postao novi američki prvak u klasi IOM te legendarni dizajner i brodograditelj Bruce Farr. S Jelačićem smo popričali o friškim uspjesima, a zanimalo nas je i što o njegovim brodovima misle Ken Read i Bruce Farr te hoće li možda s njima ubuduće surađivati.
– Klasa IOM funkcionira tako da se jedne godine održava Svjetsko prvenstvo, a onda su sljedeće godine na rasporedu kontinentalna, tako da su ove tri regate na kojima sam nastupio bile najjače ove godine. Na Europskom prvenstvu u Španjolskoj jedrio sam sa svojim novim prototipom, IOM jedrilicom Viss, koja je prilagođena za uvjete slabijeg vjetra. Donedavno smo u prodaji imali dva modela: K2 (Kantun2) je bio za jači vjetar, a Kantun S za laganiji vjetar. Po prognozi je na Europskom prvenstvu trebao biti laganiji vjetar pa sam odlučio tamo isprobati prototip Viss. To će biti brod koji će zamijeniti Kantun S, a Kantun2 i dalje ostaje u ponudi naše tvrtke kao renomirani brod za jaki vjetar. Zanimljivo je da su dva prototipa za EP napravljena svega nekoliko dana prije nego smo krenuli na put. Pokazala su se kao vrlo dobra, jer ja sam osvojio prvo, a klupski kolega iz Zente Ante Kovačević peto mjesto. Prije regate smo ga svega nekoliko puta bacili u more, ali zaključili smo da je dovoljno dobar. Ove zime krećemo sa serijskom proizvodnjom toga modela.
Brodove tvrtke Sailboat RC na regati u Americi koristili su Ken Read i Bruce Farr. Kako je bilo družiti se s tim legendama i postoji li možda mogućnost da u budućnosti ostvarite suradnju s nekim od njih?
– U Americi je u zadnje vrijeme popularna razvojna klasa Dragon Force 65 i neki jedriličarski klubovi, među kojima i čuveni klub u Newportu nabavili su te brodove kako bi njihovi članovi mogli s njima jedriti, a onda su neki od tih jedriličara shvatili da postoji bolja klasa radiom upravljanih jedrilica – klasa IOM. Imali smo sreću da su Ken Read i Bruce Farr odlučili kupili brodove naše tvrtke Sailboat RC, budući da su trenutno među najuspješnijima na tržištu. Ken Reed je predsjednik North Sailsa pa mu je vjerojatno bilo zanimljivo vidjeti jedra koja su napravljena iz jednog komada i nisu lijepljena. S Farrom sam komunicirao uoči EP-a, budući da sam tamo jedrio s prototipom i imao sam neka pitanja vezana uz trup. On je jako otvorena osoba i pomogao mi je s informacijama vezanim uz to. Njemu se jako svidjela klasa jedan metar i namjerava nastaviti jedriti u njoj. Otvoreno prvenstvo SAD-a bila mu je prva veća regata i stoga nije postigao neki značajniji rezultat, bio je 18. na kraju. A Ken Read postao je novi prvak Amerike: ukupno je bio treći, ali najbolji Amerikanac. Reed ima nešto više iskustva s modelima, jedrio je par godina u DF-u 65, a sada već pola godine ima naš brod, tako da je imao prilike s njim jedriti i naučiti ga trimati. Na polju je bio konkurentan, imao je dobru brzinu i zasluženo je bio najbolji Amerikanac, ispred Petera Feldmana. Read i Farr su sjajne osobe, vrlo su otvoreni i druželjubivi, ali o nekoj konkretnoj suradnji nismo razgovarali. Bruce Farr ionako je u mirovini, a što se Ken Reada tiče, uspostavili smo dobar odnos pa ćemo vidjeti hoće li se što dogoditi. North Sails je velika grupacija i pitanje je koliko im je interesantno baviti se malim jedrilicama.
Na regati u Americi jedrilice Kantun2 koristila su petorica od šest najbolje plasiranih jedriličara, a gotovo pola flote bile su baš te vaše jedrilice. Kako ide prodaja i što je novoga u tvrtki Sailboat RC?
Mi smo već neko vrijeme najbolji po broju prodanih brodova u Americi. Veliku većinu naših modela prodajemo u inozemstvu, a hrvatsko tržište nam je, s obzirom na mali broj IOM jedriličara, gotovo zanemarivo. Domaći jedriličari koriste naravno naše brodove, ali njih nema tako puno. Zanimljivo je inače da sam na prvenstvima Južne i Sjeverne Amerike pobijedio s brodom koji je tek izašao s proizvodne linije. Nisam ga nikada ranije koristio: izašao je s linije, zapakiran je i avionom poslan u Ameriku. Na tom brodu sam samo natrimao rigove, jer to je moj dio posla u proizvodnji. Dan prije Prvenstva je porinut i pokazao se savršenim. Doveli smo proizvodnju do toga da nema dvojbi oko kvalitete kada brod izađe s linije, nije ga potrebno testirati i isprobavati. To što je taj brod bio rađen za mene nije bilo važno, jer svi ostali koje proizvedemo su identični i jednako kvalitetni. I na tu činjenicu smo vrlo ponosni.
Raste li prodaja?
U konstantnom smo rastu u cijelom razdoblju otkako je firma osnovana prije sedam-osam godina. Sada smo zadovoljni količinom proizvodnje i daljnji rast trenutno nam nije u fokusu. Cilj nam je ove zime razviti novi prototip i pokušati ubrzati, pojednostavniti i pojeftiniti proces proizvodnje.
Koji su planovi za sljedeću godinu što se tiče regatavanja?
Najvažnija regata sljedeće godine je Svjetsko prvenstvo koje se u listopadu jedri u Australiji. Tamo ću nastupiti s Vissom ili s Kantunom 2. Kada se približi regata procijenit ću s kojim brodom imam veće šanse. Osim toga, plan mi je nastupiti na svim hrvatskim regatama, uključujući državno prvenstvo. Interesantno je da pobjeđujem na svjetskim i europskim prvenstvima, ali zadnjih šest-sedam godina nisam uspio pobijediti na Prvenstvu Hrvatske. Nadam se da ću sljedeće godine to ispraviti.
Hrvatska zajednica tehničke kulture zadnjih godina u suradnji s HJS-om radi na promociji i popularizaciji radiom upravljanog jedrenja te naročito rad s djecom, a u to je uključena i vaša tvrtka. Što se s tim događa?
Josip Marasović, partner i suvlasnik tvrtke Sailboat RC, i ja ulažemo dosta truda i energije za pokretanje klase DF65 i rad s mladima. Željeli bismo da nakon nas ostane netko tko će se baviti radiom upravljanim jedrenjem. HZTK puno pomaže, većina financija ide direktno za djecu i mlade, a dio se potroši za putovanja na svjetska i europska prvenstva, u skladu s preporukama resornog ministarstva. Djeca su jako zainteresirana za radiom upravljano jedrenje, a to je posebno popularno u Splitu pa tako u Mornara sada ima desetak DF65 brodova, u JK Splitu ih je pet ili šest, a u Zenti 15 – ak. Taj program HZTK-a provodi se i drugdje pa je dubrovački klub Hydro vrlo aktivan u klasi DF65, a dosta brodova ima i u Opatiji. U svakom slučaju, riječ je o odličnoj inicijativi i drago nam je što u tome imamo priliku sudjelovati.