Istraživačka zvijer Pelagic 77
Legendarni jedriličar i pustolov Skip Novak u videu za Yachting World pokazuje jedinstvenu jedrilicu za polarna istraživanja, Pelagic 77
Već smo pisali o ovoj iznimnoj aluminijskoj istraživačkoj jahti tijekom gradnje i prilikom porinuća, a sada ju imamo prilike virtualno razgledati u 26-minutnom videu Yachting World-a. Jedrilica je u potpunosti napravljena od aluminija, zbog čega djeluje grubo i moćno, što svakako i jest. Vinson of Antarctica je najnoviji primjerak Pelagic Yachtsa, nastala prema idejama Skipa Novaka i njegovih više desetljeća iskustva vođenja polarnih ekspedicija, s dizajnerskim potpisom također legendarnog dizajnera Tonyja Castra. Napravljena je prema narudžbi čileanskog pustolova, biznismena, zaljubljenika u jedrenje Nicolasa Ibañeza s namjerom da se koristi u istraživačke svrhe, različite ekstremne ekspedicije i snimanja dokumentarnih filmova.
Budući da je zamišljena kao istraživački brod, sve na njoj predviđeno je za brojčanu posadu znanstvenika, filmaša, ronioca i mornara.
Na jedrilicama ove veličine normalno se ugrađuju električna vitla, no u polarnim uvjetima u blizini nema servisa pa je sva oprema mehanička, na ručno upravljanje. S tim na umu dizajnirana je robusno, prostrano i jednostavno za rukovanje, pa su primjerice veliki vinčevima u kokpitu ergonomski pozicionirani, zaštićeni od udara vjetra i prskanja, te njima mogu rukovati i amateri, a u slučaju zakazivanja mehanički se dijelovi mogu lako zamijeniti.
Kokpit je neobično velik, s fiksnim aluminijskim stolom, centralnim kormilom na povišenom s dvije razine, pa kormilar ima dobar pregled preko visokog vjetrobrana i kabine. Jedrilica ima dva velika jarbola iste visine, te tri veličine roll genove i olujnog floka, spremnih za korištenje. Na krmi je velika rampa s dizalicom za istraživački gumenjak, a isti takav može se postaviti i u sredini palube između prednjeg jarbola i genove, što je korisno za ronioce i filmsku ekipu. U bokovima krme nalaze se šest bačvi zapremine 60 litara za otpad, prostori za plin, zamrzivači, kompresori, spremišta za alat i ostalu opremu. U veliki skladišni prostor može se ući kroz više ulaza u podu kokpita, ili kroz poklopac klupe. U sredini palube nalazi se gotovo pa još jedan kokpit, gdje se nalazi još vinčeva i grindera za upravljanje jedrom na prednjem jarbolu. Čitava paluba pametno je osmišljena za multifunkcionalne operacije.
Funkcionalni, robusni interijer
Prostor u provi služi za pospremanje gumenjaka tijekom teškog vremena, za spremanje penjačke i ostale opreme, zatim rezervno sidro, spremište za sidreni lanac, konopi, te ladice za povrće. Od te prostorije prema krmi počinje grijani unutarnji prostor. Radionica je opremljena i dodatnim grijačem za brzo sušenje ronilačke opreme. Budući da je dizajnirana za istraživanja, Pelagic 77 nema velike vlasničke kabine, već šest kabina s po dva i tri ležaja na kat. Sve su opremljene s dovoljno skladišnog prostora, radijatorima, ventilacijom, svjetlima, punjačima itd. U središnjem prolazu je ujedno mjesto gdje se odlaže vanjska zaštitna odjeća, da se ne cijedi u kabinama, već da se osuši obješena u sredini broda. Srednje kabine su nešto šire, zatim u najširem dijelu broda su simetrično izmještene i prostrane kupaonice s tuševima, prirodnom ventilacijom, grijanjem, pa još dvije najveće kabine s obje strane u kojima se nalazi dvostruki ležaj dolje i jednostruki ležaj na kat, koji se može i sklopiti kada se ne koristi.
Sredina broda je zajednički prostor u kojemu se nalaze navigacijski uređaji i u njega se ulazi iz kabinskog prostora, iz kokpita. Tu je i sigurnosna, signalna oprema, medicinska oprema, markirani prsluci za spašavanje, električni paneli, te vatrogasni prekidači itd., a prema krmi se nastavljaju stepenice u veliki zajednički prostor, salon. Prostor salona je zaista velikodušno zamišljen, jer je to mjesto gdje se istraživači i filmaši dogovaraju, pripremaju, i održavaju dnevne sastanke, zajednički provode vrijeme i objeduju. Tamo je i velika, dobro opremljena kuhinja, peć na dizel, knjižnica, navigacijski stol, više stolova za objedovanje, velika kružna klupa itd.
Što ti drugo treba?
Pelagic 77 je opremljena za plovidbu od 2 do 3 mjeseca, ovisno o broju ljudi i uvjetima, zbog čega su najviše ograničeni količinom goriva koje mogu ponijeti sa sobom. Prema krmi se nastavlja strojarnica koja se proteže od jednog do drugog boka, a sve u njoj osmišljeno je za jednostavno održavanje. Unutra su dva Yanmarova motora svaki s po 150 konjskih snaga, Onan dizelski generator električne energije snage 9,1 kW, Kabola dizelski bojler za grijanje i grijanu vodu, snažne pumpe za vodu, Watermarker… Prva plovidba u službi istraživačkog broda je u tijeku, a na njemu je njemačka geološka ekspedicija na Svalbard, na pola puta između Norveške i Arktika koja traje mjesec dana. Prema standardima Skipa Novaka, ovo je luksuz. “Toplo je i udobno, imamo grijanje, pomoćno grijanje, Watermarker, veliki salon, tri načina za pripremu hrane, radijatore u svakoj prostoriji i što ti drugo treba?”
Foto: Screenshot – YouTube / Yachting World Pelagic 77
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=LGT7RjWmIzQ&w=886&h=498]