Fountaine Pajot porinuo prvi katamaran na vodik, 18 metarsku jahtu za prekooceansko krstarenje bez štetne emisije plinova i buke
Opremljen je EODev-om tehnologijom vodik gorivih ćelija REXH2, a projekt je tek početak, najavljuju iz vodećeg francuskog brodogradilišta katamarana. Riječ je o projektu nastalom u sklopu njihovog plana da do 2030. postignu „karbonsku neutralnost“, nastavno na strateški plan Odysséa 2024. Katamaran Fountaine Pajot Samana 59 opremljena je Smart Electric REXH2, uređajem kojeg smo imali prilike pobliže upoznati tijekom međunarodnih nautičkih sajmova posljednje dvije godine.
Prednost REXH2 vodik gorivih ćelija je u tome što je relativno kompaktnih dimenzija, te se jednostavno može instalirati u postojeće strojarnice brodica poput katamarana. RexH2 koristi tehnologiju gorivih ćelija koje je razvila tvrtka Toyota.
Model Samana 59 u standardu je opremljen velikim LiFePO4 baterijama kapaciteta 64 kWh, koje se nalaze i na ovom katamaranu, a EODev-ov sustav za generiranje energije pomoću vodika ima nominalnu snagu 70 kW.
Pored toga opremljen je i ukupno s 42 m² solarnih panela za napajanje baterija, te malim dizelskim generatorom i 700 litara goriva za svaki slučaj. Tu moramo napomenuti kako je instalacija dizelskog generatora u praksi zapravo uvjetovana osiguranjem broda.
Sustav je dizajniran za provesti 40 h na sidru i 10 h u plovidbi 5 čv koristeći samo vodik kao gorivo za napajanje gorivih ćelija koje proizvode struju.
Za pogon ovaj katamaran ima dva elektromotora snage svaki po 50 kW. Na brod je moguće spremiti ukupno 15 kg vodika pod tlakom od 350 bara u dva karbonska tanka koji svaki teže po 30 kg.
Jedra u kombinaciji s elektropogonom i vodik gorivim ćelijama za produljenje dometa čini najčišću kombinaciju propulzije za brodice i jahte u ovom trenutku.
Brodogradilište je katamaran i pogon izložilo i predstavilo u sklopu njihovog trodnevnog događaja Sustainable Development & Energy Transition of Pleasure Craft, u La Rochelleu. Na događaj su pozvali zainteresiranu javnost i stručnjake da im se pridruže u diskusiji i dijeljenju iskustava, uz predstavnike Fountaine Pajot brodogradilišta koji žele biti lideri dekarbonizacije industrije brodica i jahti za krstarenje.
Ovu tehnologiju već su primijenila i druga brodogradilišta, no to se za sada odnosi samo na eksperimentalne projekte i individualne gradnje. Potez FP-a, kao jednog od ključnih igrača u industriji, imat će veliki utjecaj na tržište pokaže li se projekt uspješnim. EODev (Energy Observer Developments) je inovativna kompanija osnovana prije četiri godine u Francuskoj, s ciljem ubrzanja „zelene tranzicije.“ Njihova se tehnologija oslanja na vodik, te su razvili uređaj GEH2 s vodik gorivim ćelijama za primjenu u industriji i REXH2 za primjenu u pomorstvu.
U posljednje dvije godine prikupili su 40 milijuna eura investicija, zapošljavaju 70-ak ljudi te su godišnji kapacitet proizvodnje doveli na brojku od oko 600 primjeraka uređaja na tri proizvodne lokacije u Parizu i Lyonu.
Foto: Fountaine Pajot