Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

FP-ov najavljuje karbonsku neutralnost i gradi katamaran na vodik

Jagor Čop12.04.2023
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email

Fountaine Pajot porinuo prvi katamaran na vodik, 18 metarsku jahtu za prekooceansko krstarenje bez štetne emisije plinova i buke

Opremljen je EODev-om tehnologijom vodik gorivih ćelija REXH2, a projekt je tek početak, najavljuju iz vodećeg francuskog brodogradilišta katamarana. Riječ je o projektu nastalom u sklopu njihovog plana da do 2030. postignu „karbonsku neutralnost“, nastavno na strateški plan Odysséa 2024. Katamaran Fountaine Pajot Samana 59 opremljena je Smart Electric REXH2, uređajem kojeg smo imali prilike pobliže upoznati tijekom međunarodnih nautičkih sajmova posljednje dvije godine.

Prednost REXH2 vodik gorivih ćelija je u tome što je relativno kompaktnih dimenzija, te se jednostavno može instalirati u postojeće strojarnice brodica poput katamarana. RexH2 koristi tehnologiju gorivih ćelija koje je razvila tvrtka Toyota.

Model Samana 59 u standardu je opremljen velikim LiFePO4 baterijama kapaciteta 64 kWh, koje se nalaze i na ovom katamaranu, a EODev-ov sustav za generiranje energije pomoću vodika ima nominalnu snagu 70 kW.

Pored toga opremljen je i ukupno s 42 m² solarnih panela za napajanje baterija, te malim dizelskim generatorom i 700 litara goriva za svaki slučaj. Tu moramo napomenuti kako je instalacija dizelskog generatora u praksi zapravo uvjetovana osiguranjem broda.

Sustav je dizajniran za provesti 40 h na sidru i 10 h u plovidbi 5 čv koristeći samo vodik kao gorivo za napajanje gorivih ćelija koje proizvode struju.
Za pogon ovaj katamaran ima dva elektromotora snage svaki po 50 kW. Na brod je moguće spremiti ukupno 15 kg vodika pod tlakom od 350 bara u dva karbonska tanka koji svaki teže po 30 kg.

Jedra u kombinaciji s elektropogonom i vodik gorivim ćelijama za produljenje dometa čini najčišću kombinaciju propulzije za brodice i jahte u ovom trenutku.

FP Samana 59 3

Brodogradilište je katamaran i pogon izložilo i predstavilo u sklopu njihovog trodnevnog događaja Sustainable Development & Energy Transition of Pleasure Craft, u La Rochelleu. Na događaj su pozvali zainteresiranu javnost i stručnjake da im se pridruže u diskusiji i dijeljenju iskustava, uz predstavnike Fountaine Pajot brodogradilišta koji žele biti lideri dekarbonizacije industrije brodica i jahti za krstarenje.

Ovu tehnologiju već su primijenila i druga brodogradilišta, no to se za sada odnosi samo na eksperimentalne projekte i individualne gradnje. Potez FP-a, kao jednog od ključnih igrača u industriji, imat će veliki utjecaj na tržište pokaže li se projekt uspješnim. EODev (Energy Observer Developments) je inovativna kompanija osnovana prije četiri godine u Francuskoj, s ciljem ubrzanja „zelene tranzicije.“ Njihova se tehnologija oslanja na vodik, te su razvili uređaj GEH2 s vodik gorivim ćelijama za primjenu u industriji i REXH2 za primjenu u pomorstvu.

U posljednje dvije godine prikupili su 40 milijuna eura investicija, zapošljavaju 70-ak ljudi te su godišnji kapacitet proizvodnje doveli na brojku od oko 600 primjeraka uređaja na tri proizvodne lokacije u Parizu i Lyonu.

FP Samana 59 2 FP Samana 59 4 FP Samana 59 5

Foto: Fountaine Pajot

PREPORUČAMO

MennYacht otvorio urede u marinama Dalmacija i Mandalina

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

NAJNOVIJE

MennYacht otvorio urede u marinama Dalmacija i Mandalina

13.05.2025

SP za klasu ILCA 7: Filip Jurišić spreman za najvažniju regatu sezone

11.05.2025

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

10.05.2025

Beneteau First 44 Performance: Rasni regatni krstaš

09.05.2025

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

09.05.2025

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

08.05.2025

Mini Globe Race: Samci uživaju u tropskome raju otoka Hiva Oa

07.05.2025

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

06.05.2025

Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

Facebook Instagram
  • Pretplata
  • Impressum
  • Kontakt
  • EU Projekti
  • Sailing in Croatia
© 2025 Morski vodiči

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.