Escoffier ima novu IMOCA-u
Prošlu je izgubio u dramatičnoj havariji te se nalazi negdje na dnu Južnog oceana, oko 800 milja južno od Cape Towna. Sada je predstavio novu jedrilicu, u svježim bojama s novim imenom tima.
Vijest o havariji Kevina Escoffiera obišla je svijet u prvim satima nakon umalo tragičnog događaja. Samo preživljavanje nakon iznenadnog potonuća jedrilice u hladnom oceanu daleko od civilizacije je velika vijest, no tu priča postaje još zanimljivija. Jedrilica tima PRB je zbog još uvijek nerazjašnjenih okolnosti pukla na pola i ubrzo potonula, a Escoffier se spasio u splavi za spašavanje. Imao je sreće što se njegov jedriličarski rival Jean Le Cam našao u pravom trenutku na pravom mjestu, te je odmah nakon odašiljanja signala, okrenuo kurs i priskočio u pomoć Escoffieru. Iako zvuči jednostavno, riječ je o golemom oceanskom prostranstvu, daleko od kopna i još dalje od civilizacije, osim GPS signala prijenosnog uređaja. Dramatično spašavanje odvilo se usred noći, u teškim uvjetima mora i žestoke hladnoće. Da bi stvar bila još zanimljivija, Le Cam koji je pristigao u pomoć, prije dva desetljeća je doživio sličnu havariju, kada ga je spasio skiper tima PRB.
Još dok je Escoffier na Le Camovom brodu čekao transport za kopno, njegov sponzor PRB, javio mu se s porukom podrške i najavio da će mu osigurati novu IMOCA-u čim prije bude bilo moguće. Potonula PRB IMOCA 60 bila je 2009. godište s dizajnom Guillaume Verdier-VPLP, na koju su naknadno instalirali foilove. Budući da je potonula i nikad nije pronađena, vjerojatno nikada nećemo znati točan uzrok, no prema Escoffierovim opisima, pretpostavlja se da je do puknuća trupa došlo zbog sile koju su na trup stvarali foilovi.
U trenutku završavanja Vendée Globe 2020. / 2021., tržište IMOCA brodova bilo je zasićeno novim narudžbama timova koji su započeli s priprema za idući ciklus i djelomičnom obnovom flote koja pripada starijoj generaciji, bez foilova, a djelomično i novim potencijalnim ekipama koje bi htjele ući u krug prestižnih jedriličarskih timova u regatama Vendée Globe i The Ocean Race. Jedan je američki naručitelj gradio novu IMOCA-u također Verdierova dizajna namijenjenu za jedrenje u punom sastavu posade za nadolazeću The Ocean Race regatu, ali je projekt zapeo te je gradnja u britanskom brodogradilištu Carrington Boats bila na pauzi.
To se pokazalo kao idealna prilika da Escoffier nabavi novi trup novije generacije IMOCA 60 brže i povoljnije nego da se gradi novi trup iz nule. Dovršili su potrebne radove da bude u plovnom stanju, te ju doteglili u Lorient, u Francusku gdje se nastavila gradnja i preinaka u jedrilicu za solo jedrenje.
Odrezali 4,5 m prove
Prvi korak u redizajniranju nove PRB-ove IMOCA 60 bilo je da odrežu oko 4,5 metara prove. Riječ je o odluci koju je Escoffierov tim donio zbog drugačije potrebe u performansama. „Trup je originalno bio dizajniran za The Ocean Race. U toj regati se nekoliko etapa jedri u orcu pa je zbog toga dizajnirana duga prova. Za moje potrebe, u većini slučajeva trebam trup efikasan niz vjetar, dizajniran za jednu osobu, kao što je u regatama Route du Rhum i Vendée Globe. Bit će sporija u orcu u uvjetima laganog vjetra, ali puno bolja niz vjetar, s jačom iskoristivosti siline vjetra jer čim foilovi odrade svoje, prova će rijetko dirati površinu. Tako da mi tražimo više prosječne brzine, umjesto maksimalne brzine. Kada jedrimo solo regate na ovim brodovima, ionako postižemo maksimalne brzine i češće nego što bismo htjeli.“
Njegov tim također je promijenio i kut nagiba bokova u predijelu krme, naglašeni su oštri bridovi u širinu. „To smo napravili da dobijemo efekt podizanja prove umjesto da zaranjamo s provom kao prije, ideja je da čim više ostanemo iznad valova. Trup nije najnovijeg dizajna, ali prova je.“
Foilovi su dizajnirani posebno za Escoffierov brod. „Malo smo im promijenili poziciju i iskoristili posljednjih šest sekcija Verdierova dizajna.“ Objašnjava da su foilovi evolucija sustava instaliranih na novoj IMOCA-i tima 11th Hour Racing i njihove IMOCA 60 Malãma. „Ideja tih foilova je također bila postizanje više prosječne brzine. Budući da mi nemamo ‘T’ krilca na kormilu, na ovom tipu brodova je prilično komplicirano održavati nagib uzgona i preveliku visinu na foilovima.“
Niže težište
Zbog toga su foilovi dizajnirani s nešto nakrivljenijim lukom, kako bi pružali više automatskog stabiliziranja. Ista je stvar i s osovinom koja ima skraćeni radijus kako bi mogli namještavati stabilnost i dubinu foila, ovisno o tome želimo li letjeti viosko ili ne, biti iznad valova ili samo djelomično uzdignuti trup.“
Također, jedna od inovacija na novoj PRB-ovoj IMOCA-i je spušteni jarbol. Budući da zbog specifikacija klase nisu mogli spustiti razinu točke gdje se spajaju bum i jarbol, spustili su cijelu kuvertu. Tako su dobili niže težište, što im odgovara za foiling zbog slabijeg efekta nagibanja jedrilice. Zbog Brexita i globalnog problema s opskrbom imali su kašnjenja od prvotnog plana, ali zahvaljujući korištenju postojećeg trupa uspjeli su sagraditi potpuno novu jedrilicu puno brže nego da su kretali od nule. Osim same održivosti gradnje polugotove IMOCA-e, procjenjuju da su korištenjem postojećeg trupa uštedjeli oko 1,5 milijuna eura u usporedbi s gradnjom kompletne nove jedrilice.
Nakon prvih testnih plovidbi u starim bojama PRB-a najdugovječnijeg komercijalnog sponzora IMOCA klase, tim je nedavno promijenio ime, te imidž. Sada se zovu Team Holcim – PRB, te umjesto prepoznatljivih crno-narančastih kombinacija boja, nova IMOCA je u zeleno-plavoj kombinaciji, u skladu s održivim konceptom Holcima, multinacionalne tvrtke sa sjedištem u Švicarskoj koja razvija i proizvodi građevinske materijale s nižom razinom emisije CO2, te drugim održivim svojstvima.
Piše: Teo Marević
Foto: Facebook / Team Holcim PRB