I u uvjetima lagane tramuntane Elan Impression 43 pokazao je okretnost i brzinu. Elan još nije napravio jedrilicu kojoj jedrenje nije primarna namjena
Drugi put ove godine imali smo priliku premijerno testirati novi model Elana. Uvjerili smo se da brodograditelji iz Begunja ne žive na staroj slavi. Očito im ne nedostaje elana u promišljanju suvremenih jedrilica i podizanju standarda gradnje. Novi model Elan Impression 43 zamijenio je uspješnu Impression 45. Iako su zadržane karakteristične linije tih jedrilica, riječ je o potpuno novom trupu i sasvim novom dizajnu. Posebno se razlikuju u linijama pramca i krmenog zrcala koji su prije bili nakošeni, a sada su vertikalni. Znatno je širi u bokovima, osobito u krmenom dijelu. Sve su to tipična obilježja suvremenog dizajna jedrilica.
Impression 43 moderna je cruising jedrilica napravljena za jednostavno i udobno obiteljsko jedrenje. Izgleda da nakon 25 godina uspješne suradnje Elana i Humphreys Yacht Design Studija, ne nedostaje entuzijazma i još uspijevaju impresionirati. I na ovome su modelu surađivali sa studijem Pininfarina zahvaljujući kojem je postignut sklad modernih oštrih linja trupa i topline, pa i rustikalnosti unutrašnjosti.
Elan još nije napravio jedrilicu kojoj jedrenje nije prvenstveno
Upitate li kreatore 10 popularnih jedrilica kakav je odnos udobnosti i plovidbenih karakteristika njihovih brodova, 9 će reći da su pronašli savršeni omjer udobnosti, performansi i stila. Iza toga se obično krije napor da se u njih ugradi što više ležajeva. Ideja je da budu funkcionalne i upravljive, ali i ne osobite performanse. Cijena, ovisno o opremi, varira i do 100 posto unutar kategorije. U želji da istim modelom udovolje klijentima koji bi jedrili regate i imali kokpit za tulume i čarter posade, često imamo priliku vidjeti univerzalna plovila za kampiranje na moru koja su katkad i opremljena iznimno skupom sportskom opremom, uzalud.

Kažemo li da je riječ o udobnoj obiteljskoj jedrilici za krstarenje i natjecanje u klupskim regatama, čovjek bi pomislio na navedeni opis. No, Elan još nije napravio jedrilicu kojoj jedrenje nije bila primarna namjena. Svi njihovi modeli pružaju uglavnom bolje performanse od standarda klase. One koje nose prefiks GT dizajnirane su za duga i udobna krstarenja. E linija je više oslonjena na performanse, a jedrilice Impression namijenjene su obiteljskom krstarenju, jedrenju s prijateljima. One su pogodne i za sudjelovanja u manje zahtjevnim i klupskim regatama. Kome nije jasna razlika među trima linijama, savjetujemo da prouči omjer veličine jedrilice i jedrilja, popis opreme i, naposljetku, cijene.
Na laganom vjetru Impression 43 nadmašuje očekivanja
Novi je model doživio svjetsku premijeru na sajmu u Biogradu i priznajemo da nam se svidio već na prvi pogled. Obilježavaju ga funkcionalan kokpit, prohodna paluba, dobar pregled za kormilom, klasičan, dobar raspored interijera s velikom bočnom kuhinjom, prostrana kupaonica, visok strop u prednjoj kabini… Preostalo je još samo vidjeti kako se ponaša na moru. Mjesec dana nakon premijere veselo smo se zaputili u marinu Portorož gdje nas je spremna za jedrenje čekala na vezu. Iako je prognoza najavljivala malo vjetra, ovaj put nismo imali mnogo sreće.

Najprije nas je dočekala ciklonska plima koja je potopila polovicu parkirališta marine i sve dokove tako da nekoliko sati nismo ni mogli do broda. Kad se plima povukla, na moru je ostala bonaca sve do izlaza iz Savudrijske vale. U nadi da će ipak zapuhati, isplovismo. Vrtjeli smo se neko vrijeme i fućkali Haustorovu „ulje je na vodi…“ dok mantrično ponavljanje nije dospjelo do ušiju Alpi koje su virile iz kristalno čistog i hladnog zraka. Planine su nam poslale dašak tramontane, dovoljne da napokon zajedrimo i provjerimo na kakvu smo se to jedrilicu ukrcali. Premda je riječ o uvjetima u kojima će 43-ica često ploviti na Jadranu, bila je prava šteta što ne puše jače i što nema valova. Tad bismo je mogli potpuno doživjeti. Zbog omjera balasta, površine jedara, zaštićenosti kokpita i visoke linije, bilo bi njome zabavno jedriti i zimi u težim okolnostima. Ipak, ulovili smo oko pet, šest čvorova vjetra, raspoloženje se popravilo i mogli smo početi jedriti.
Impression 43 usklađena je s Elanovim ugledom
Napokon smo mogli ugasiti motor, a Elan nas je još jednom uspio impresionirati. Iako je vjetar bio slab, ni u jednome trenutku nismo stali. Huck je bio zadovoljan kako reagira na kormilu, što se uvelike razlikuje od osjećaja kakav obično imaš na teškom kruzeru. To je svakako rezultat pozicija kormila koja su veoma udaljena od sredine broda i gotovo su ekstremno postavljena na krmi. Očito i trup ima potencijala za brzinu. Unatoč razmjerno maloj površini jedara (a mi smo usto imali flok umjesto genove) dobro reagira na svaki dašak vjetra i začas vraća brzinu nakon manevara. Zaključak je da, iako to nije njezin osnovni cilj, veoma dobro jedri po laganom vjetru. Za više od 11 tona tešku jedrilicu namijenjenu ponajprije krstarenju to je odličan rezultat. Potvrđuje ga i ono što smo zapisali.

Na 5 čvorova vjetra postizali smo u laškoj orci oko 4 čvora. Čim bi vjetar pojačao na 6-6,5 čvorova, započelo bi žuborenje za krmom, a brzina bi se popela na 4,5 čvorova. Kad je bilo jasno da možemo dobiti malo više vjetra, podigli smo genaker i uz kut od 145 stupnjeva na sedam čvorova vjetra postigli 4, 7 čvorova,. Nakratko je pojačao na 8,9 čvorova, što je bila njegova najviše tijekom testa i postigli smo brzinu od 5,2 čvora. Svi su ti izmjereni rezultati dokazali da možemo vjerovati polarnom dijagramu. On pokazuje da na 15 čvorova vjetra Impression 43 hvata i više od 8 čvorova između 90 i 130 stupnjeva otklona vjetra. Odnosno između 6 i 7 čvorova brzine između 40 i 50 stupnjeva na istom vjetru. Pri vrlo jakom vjetru, od 25 do 30 čvorova u bok trebao bi postići brzinu između 9,5 i 10 čvorova. To je zaista iznimno dobar rezultat usklađen s Elanovim ugledom.
Funkcionalni kokpit je forte Elana Impression 43
Dva kormilarska uređaja jamče dobru prohodnost sredinom kokpita, a to će cijeniti gosti na brodu. Svi podigači vode ispod pokrova kabine do dva vinča pokraj ulaza u potpalublje. Lako im se pristupa s obje strane ili od kormila jer su stolovi razmaknuti pa je prolaz širok. Opcijski vinčevi za genovu smješteni su malo ispred kormila pa njima može baratati i kormilar. Oni će služiti i pri jedrenju genakerom. Standardnoj opremi jedrilice pripada self-tacking vodilica za flok, a u opciji su i vodilice genove. Jarbol je Seldenov, s dva križa. Sartije se hvataju na bokove jedrilice, a škota glavnog jedra na dva hvatišta na kabini.

Kabina je visoka, što u kombinaciji s visokom razinom prove i naslonima pruža odličnu zaštitu od prskanja i bez sprayhooda. Kokpit je uistinu prostran, odnosno golem. Središnji dio zauzimaju dva stola koja se zasebno rastvaraju i zatvaraju, a mogu se i spustiti i pretvoriti u sunčalište. Ako je jedrilica usidrena ili lagano plovi, cijenit ćemo tu udobnost. Onaj tko se nađe za timunom uz krmene klupe ima na raspolaganju i udobno sjedeće mjesto u kutu krmene ograde. S tog se mjesta pruža najbolji pregled situacije pred brodom. Klupe, odnosno kutije za spremanje stvari, mogu se podignuti. Kao i na ostalim novijim Elanovim modelima u njih se može ugraditi najvažnija ljetna oprema brodice – hladnjak i roštilj. Krmena je platforma izdašnih dimenzija, lagana je i jednostavno se podiže na gumb. Ispod stražnjeg dijela kokpita veliki je gavon namijenjen spremanju splavi.
Paluba je čista te se od ulaza u kabinu polako spušta prema provi. Tamo je velik prostor za spremanje jedara ili sunčanje. Prova je dovoljno velika i za postavljanje sklopivih stolica i stolića za uživanje u jutarnjoj kavi. Kad otvorite spremište za lanac, iznenadit ćete se prostorom. Riječ je o prostoru stajaće visine u koji stanu svi bokobrani, konopi za privez, rezervno sidro i ostala oprema. Na vrhu prove nalazi se kompozitni baštun ispod kojeg je čelično ojačanje i nosač sidra.
Topla drvena unutrašnjost Impressiona 43 pruža osjećaj ugode
Gotovo sve novije brodice i jahte imaju više prozora većih dimenzija od usporedivih starijih modela. Tako je i na ovoj jedrilici čija je unutrašnjost vrlo udobna. Dodatan osjećaj topline pruža grublji hrastov furnir na površinama svih elemenata namještaja s rubovima od punog drva. Na podu su duž cijele brodice postavljene otporne i lagane laminirane ploče, a postoji mogućnost i drukčijih obloga. Raspored je vrlo jednostavan. Kuhinja se proteže gotovo cijelom lijevom stranom salona te uz stijenku pregrade nastavlja se u kratki L oblik. Ispod je i veliki praktični hladnjak s vertikalnim vratima.

Stol je prostran. Napravljen je od laminiranog drva s furnirom i čvrstim punim drvom na rubovima. Tu je i polukružna klupa, te kabineti i police za stvari. Testni primjerak je opremljen i navigacijskim stolom što je zgodno. S obzirom na to da ga u praksi rabi sve manje ljudi, nije nužan. Karta se može otvoriti i na glavnom stolu, a oprema za navigaciju može se spremiti u neku drugu ladicu.
U usporedbi s brodicama konstruiranima prije 10-ak godina, danas je u 43 stope mnogo više volumena. Pa je i ova trokabinska jedrilica opremljena dvjema prilično velikim kupaonicama. Ona smještena u salonu ima i čak walk-in tuš-kabinu. Krov kabine se od ulaza prema provi lagano spušta, pa je razina poda u pramčanoj kabini jednu stepenicu niža. Tako da ondje mogu uspravno stajati i visoki ljudi. Krevet za dvoje je prostran, s dubokim prilazima sa svake strane. To će osobito cijeniti oni koji su navikli penjati se u proveni ležaj starijeg dizajna. Ondje je i prostrani kabinet za vješanje odjeće. U ladice pod krevetom mogu se pospremiti dodatne stolice za salon, a oko kreveta su i police.
Promišljenost dizajna itekako se osjeti u iskoristivosti prostora
Posljednjih je godina popularno izmještanje bočnih prozora u razini ležaja, što djeluje lijepo, ali nije praktično. Impression 43 ima prozore iznad razine police, što pruža intimu i dok je brod na vezu. Glavna je kabina opremljena vlastitom kupaonicom s tušem koji se može odvojiti. Raspored s 4 kabine umjesto te kupaonice ima malu kabinu s krevetima na kat te manjom kupaonicom na lijevoj strani. U toj je varijanti i malo manje prostora za spremanje stvari. Takve su kabine pogodnije za djecu nego za odrasle kojima će biti udobnije spavati na spuštenom ležaju u salonu. Krmene kabine ispod kokpita također su zavidnih dimenzija, svijetle, s velikim kabinetom za stvari.

Motorni je prostor pristupačan s tri strane pa se svi servisi mogu obaviti jednostavno. Prema potrebi, moguće je ugraditi dodatne uređaje, poput generatora. Standardno je opremljena Yanmar 4JH45 i S-driveom. Kao i kod svih ostalih modela Elan Yachtsa, moguća je i ugradnja elektropogona Oceanvolt. Opcijski se ugrađuju jači Yanmarovi motori od 57 ili svih 80 KS kakav je bio na testnom brodu. U nastavku motornog prostora između kabina ima mjesta za ugradnju generatora ili ostalih uređaja.


Dosad smo testirali i detaljno pregledali mnogo različitih brodica. Ovaj model je prvi na kojem smo vidjeli serijski ugrađen širi ispust crnih voda od standardnog. To omogućuje lakše održavanje ponajprije čarter tvrtkama kojima se komplikacije s ispustom događaju redovito. Usto, ventili su pristupačni u širokom i dubokom kaljužnom prostoru ispod podnog poklopca. Nesumnjivo je riječ o modelu koji će biti Elanov bestseler. Uostalom, narudžbe to potvrđuju. Impression 43 je moderna jedrilica, iznimno prostrana, vrlo solidno sagrađena, dobrih plovidbenih karakteristika. Zasigurno će biti pogodna u čarterskim flotama, a onima kojima služi za vlastite plovidbe pružit će iznadprosječnu udobnost. Standardna cijena je 279.900 eura i čini se primjerena onome što pruža i svakako je konkurentna.

Elan Impression 43 | |
---|---|
Dužina | 13,32 m |
Dužina s baštunom | 13,60 m |
Dužina vodene linije | 12,20 m |
Širina | 4,25 m |
Gaz | 1,95 / 1,70 m |
Težina (prazno) | 11,1 t |
Balast | 3,4 / 3,6 t |
Glavno jedro | 46,68 m2 / 42,1 m2 furling (opcija) |
Flok | 34,1 m2 |
Genova | 41,3 m2 (opcija) |
Genaker | 118 m2 |
Opcije motora | Yanmar 4JH40 (40 ks, standard) / Yanmar 4JH57 (57 ks) / Yanmar 4JH80 (80 ks) / Oceanvolt |
Tip propulzije | S-Drive |
Spremnik goriva | 287 L |
Spremnik vode | 270 L |
Dizajn | Humphreys Yachts Design & Elan Design Team & Pininfarina |
Osnovna cijena: | 279.900 € |
Testirao Željko Perović Huck
Napisao Teo Marević
Snimio Teo Marević
Originalno objavljeno u Moru, PROSINAC 2022. / SIJEČANJ 2023., broj 269