Pretpremijerno smo testirali novi Elan E6, a u tome nam je je ispred Portoroža pomogao naš jedriličarski guru Željko Perović Huck.
Nekoliko dana uoči testiranja Elan Yachts virtualno je predstavio novu jedrilicu Elan E6. Reputacija brodogradilišta, arhitekata i dizajnera koji su je stvarali obećavala je da će nas na rivi u Portorožu dočekati krasna jedrilica. Brod koji je sposoban izmamiti osmjeh na lice i probuditi uzbuđenje i kod onih koji ovakve testove rade već godinama.
Čitavim putem od Zagreba prema slovenskoj obali pratio nas je dobar vjetar. Činilo se da će uvjeti za testiranje biti dobri. No, kako smo se primicali Kopru, zastave i grane uz cestu prestale su se micati, a more se zrcalilo od bonace. Pomislili smo da nam se priroda narugala i da danas nećemo jedriti. Malodušnost nije trajala dugo. Čim smo prošli Piranski poluotok, vidjeli smo da u Portorožu puše solidan jugozapadnjak.
Dobar dan za jedrenje
U marini su nas čekali Elanovci – David, Danijel i Žan, a stigao je i naš Željko Perović Huck. Grijeh bi bio isprobati ovakvu jedrilicu bez vrhunskog jedriličara na brodu. Vjetar je podigao i puhalo je između 12 i 15 čvorova, na momente i nešto više. Idealni uvjeti za testiranje nove Elanove performance jedrilice!
Slovensku obalu okruživala je apokaliptična kulisa koju je priredila gusta magla, a vjetar je odnekud s obale nosio i miris dima. Požurili smo čim prije isploviti, da nam vjetar kojim slučajem ne iščezne. Imali smo sreće, jer se zadržao i pojačao, tako da smo guštali dobrih 5-6 sati u jedrenju. Orca, mezzonave, krma, orca, krma, orca… More je iz perspektive pratećeg broda bilo relativno nemirno, što se na Elanu E6 nije dalo naslutiti.
Jedrilica se kroz valove probija kao strijela, a dobro izbalansiran trup lijepo je ubrzava čim se podigne glavno jedro. Kad smo odmotali genovu, jedrilica se prilično nagnula, poletjela i zaorcala u smjeru Venecije. Da nas obaveze ne vežu, rado bismo produžili. Elan E6 ipak je “ocean going“ jedrilica, brod za ozbiljno jedrenje.
Dojmovi na prvu i na drugu
Na prvi pogled, Elan E6 je impresivna, elegantna i moćna jedrilica. Čvrsta je i brza te ima sve što treba na jedrilici te klase. Već na videopromociji i fotografijama koje je Elan objavio uoči testiranja vidjeli smo da je kokpit prostran.
Krma je očekivano široka, kao i u gotovo svim modernim modelima te klase, ali kokpit je dizajniran s posebnom pažnjom. Za vrijeme jedrenja po njemu se jednostavno i komotno kreće, a ugodno je mjesto za boravak i kada ste na sidru.
Kokpit je očito bio prioritetna misao kada je osmišljavan koncept Elana E6. S obzirom na to da se radi o centralnom dijelu svake jedrilice tako i treba biti. Lako se održava urednim i pruža maksimalnu udobnost. Opremljen je sportskim hardverom. Dva karbonska koluta kormila izmaknuta su maksimalno prema krmi da se prostor čim više oslobodi.
Dizajnerski potpis Pininfarine
Podnice pod nogama kormilara mogu se podići kako bi mu osigurale bolje uporište kad se brod nagne. Konzole kormila djelo su dizajnerskog poteza Pininfarine. Između svakog od šest velikih vinčeva ima dovoljno mjesta da se onaj koji sjedi iza ne mora čuvati laktova prilikom brzog natezanja.
Vinčevi se u opciji nude i za broj veći ili električni. Na testnom modelu bio je samo jedan na struju, kraj ulaza u kabinu. Budući da je ispred tog vinča niz stopera, njime se kontrolira dobar dio linija podizača pa više električnih i nije potrebno.
Svi konopi s jarbola decentno se kroz organizatore provlače ispod površine kabine i izlaze pred stopere i vinčeve. A škote i škotine se nakon jedrenja može uredno pospremiti u za to predviđene gavone.
Elan E6 od opreme ima Harken vinčeve, Selden jarbol i bum, Lewmar prozore i Jeffa Steering sustav kormila. Naš testni model imao je OneSails jedra, B&G elektroniku i Yanmarov motor. Jarbol je keel stepped Selden Performance, od čvrstog i laganog aluminijskog profila.
Miris novoga broda
Najljepši dio testiranja je kada prvi put stupiš na novu brodicu pa osjetiš miris novih materijala. Ponegdje su još zalijepljene tvorničke naljepnice i nigdje nema niti jedne ogrebotine. Osjećaj se može opisati jednom riječi: privilegija. Na kuverti broda je umjetna tikovina koja ima odlična protuklizajuća svojstva. Lijepa je, lako se održava i čisti, a jeftinija je i ekološki prihvatljivija. U opciji se nudi i postavljanje tikova drva, no u kategoriji performance cruiser ovo je prikladniji izbor.
Linije jedrilice Elan E6 su elegantne, blage i duge, zbog čega brod izgleda skladno i profinjeno. Velika pažnja posvećena je oblikovanju klupa u kokpitu. U bilo kojem stupnju nagiba na njima se može udobno sjediti, a u slučajevima maksimalnog nagiba imamo se gdje prihvatiti.
Umjesto fiksnog stola, dizajneri su se odlučili za čvrste karbonske noge One se jednostavno zavidaju u držače u razini poda i na njih se postavi stol. Tako je oslobođen središnji prostor kokpita u plovidbi. U dodatnoj opremi se nudi i fiksni stol.
O kvaliteti gradnje najbolje svjedoče i dalje aktualni stari modeli Elana. No, s godinama je tehnologija napredovala, a slovenski brodograditelji sakupili su uz to puno iskustva. Tijekom pospremanja glavnog jedra šef prodaje Elana, Danijel Strehovec bez razmišljanja je svom težinom stao na mali inoks držač montiran na bočno fiksiranu konzolu kormila.
Čvrsto i kvalitetno
Držač djeluje ultra lagano i srce nam je zaigralo kada je to napravio. Vlasnik nove E6-ice bi, kao i mi, tri puta razmislio o tom potezu, ali gospodin Strehovec očito je znao što radi. Imao je puno povjerenje u čvrstoću gradnje i kvalitetu materijala.
Zbog sličnosti u dimenzijama trupa zanimalo nas je koliko će E6 nalikovati prethodnom modelu GT6. Brzo smo ustanovili da je ovo posve drugačiji tip jedrilice, i kad se radi o namjeni i segmentu tržišta.
U suštini, osnovna razlika između E6 i GT6 je u tome što ovaj model za ozbiljnije jedrenje zahtijeva barem troje jedriličara koji znaju što rade. Elan E6 je brža i okretnija jedrilica, više se naginje i prožeta je sportskim karakterom.
Model GT6 namijenjen je pak opuštenom krstarenju, s naglaskom na udobnost. Ima dobre jedriličarske performanse i njime se lako upravlja u paru. Razina komfora za vrijeme boravka na sidru otprilike je ista. Iznenadilo nas je da E6 ima čak malo više prostora od prethodnika u kupaonici u pramčanoj kabini. GT6 je teža i sadrži više drva u interijeru te je generalno nešto tradicionalniji brod.
Elan E6 na moru djeluje nisko i sportski
Od krme do prove lako se prolazi, nema se za što zapeti. Svaki element izveden je s oblim prijelazima, ništa ne strši i ne iskače. Po boku su široki prolazi s ogradom duž cijelog trupa i može se sigurno i brzo kretati po brodu. Na krovu kabine je klasična protuklizajuća tekstura gelcoata i jednostavan rukohvat od inoksa, bez nepotrebnih elemenata.
Jednostavno i dobro izvedena kabina ne strši na palubi. Iz profila na moru djeluje nisko i sportski, iako je u unutrašnjosti visoki strop, primjeren veličini brodice. To se primijeti tek kada na rivi stanete pokraj jedrilice.
Za boravka na sidru Elan E6 nudi pregršt ravnih površina za izležavanje na suncu. Na provi je dovoljno mjesta da se postave ležaljke, sklopivi stol, stolice ili hammock. Fiksni i stilski ujednačeni baštun od karbona je detalj koji ističe sportsku narav ove brodice.
Dobro paše uz nastavak prove, a ispod njega nalazi se sidro i njegov pramčani nosač. Baštun je širok i ravan odozgo, s dvije pozicije za leteća jedra. Kada se ne plovi, može poslužiti i kao skakaonica. Po boku trupa proteže se duga ukrasna udubljena linija u čijem se nizu nalaze i bočni prozori.
Nisko težište
Proces gradnje odvijao se u suradnji više strana. Nakon što je odlučeno kakav i koliki regatni krstaš će se graditi, otac i sin Rob i Tom Humphreys isprojektirali su trup i plan jedrilja. Potom se u posao uključio dizajnerski studio Pininfarina, najpoznatiji po dizajnu sportskih automobila, ali i nekolicine luksuznih jahti.
Oni su u suradnji s arhitektima E6 dizajnirali eksterijer, a zatim i interijer. U dizajnu eksterijera njihov potpis najviše je primjetan u oblim i elegantnim palubnim linijama. Njihov potpis primjećuje se na uvučenoj liniji u boku te u kokpitu, klupama i konzolama za kolute kormila.
Bočna linija je specifična i po tome što se umjesto crnih zatamnjenja koristila i bijela boja na bočnim prozorima kabina u provi i krmi. Tijek cijelog procesa koordinirao je i razrađivao Elanov kućni R&D tim. Kada je palubna oprema i ergonomija kokpita u pitanju, konzultiralo se i sportske jedriličare s olimpijskim iskustvom.
Inženjering kompozita potpisuje tvrtka Gurit
Elanova ideja da naprave što bržu jedrilicu s luksuznim interijerom, podrazumijevala je da bude čim lakša i da se težište spusti što je moguće niže. Da bi postigli maksimalnu strukturnu čvrstoću i smanjili masu, angažirali su i specijaliziranu tvrtku Gurit za inženjering kompozita.
Gurit ima iskustvo u različitim industrijama, a u nautičkoj su taj posao obavljali prilikom gradnje brojnih IMOCA 60 i Volvo 65 jedrilica. Radili su i na nizu drugih sportskih, specijalnih, rekreativnih i luksuznih brodica, brodova i jahti.
Ne smijemo zaboraviti da je Elan Yachts tvrtka s preko 70 godina iskustva u gradnji plovila i da su jedan od pionira brodogradnje u tehnologiji GRP. Među prvima u svijetu uveli su vakuumsku infuziju u serijsku brodogradnju. Za smanjenje mase koristili su izračune Gurita za optimizirano korištenje vlakana i smole u laminiranju.
Elan E6: tri vrste kobilice
Tako su stvorili vrlo lagane strukture, s odgovarajućim svojstvima čvrstoće i savitljivosti. Zbog toga je u bokovima trupa kompozitna greda za lateralnu čvrstoću napravljena 3D tehnologijom, odjednom, skupa s trupom.
Isto je i s poprečnim rebrima koja jedrilici daju vertikalnu čvrstoću. Rebra, skupa s jarbolom, priponama i kobilicom čine krug sila koji omogućava čvrstu strukturu i jedrenje u teškim uvjetima, uz maksimalnu uštedu u masi.
Nude se tri vrste kobilice − standardna T, s bulbom i 2,80 m gaza kakvu smo imali na našoj jedrilici te dvije opcijske. Prva, s T bulbom i 2,95 m gaza i druga, s gazom od 2,4 m i bez bulba za cruising verziju modela. Za dodatno spuštanje težišta u opciji se nudi i palubni sloj izveden tehnologijom vakuumske infuzije.
Moderni materijali interijera
U unutrašnjosti E6-ice korišteno je mnogo svjetlijeg hrastovog drva i time se dobio onaj tradicionalni, topli ugođaj u salonu i kabinama. No, radi smanjenja mase u sredini drvenih elemenata korištena je pjena. Zbog toga središnji stol u salonu djeluje kao masivni hrast, ali su mu sklopive površine vrlo lagane.
Na podu je lamelirano drvo, a namještaj je napravljen od kombinacije pjene i pravog drva. Puno drvo korišteno je na mjestima za koja se pretpostavlja da se često koriste i računa se na dugoročno površinsko trošenje.
Kuhinjska površina je u cijelosti obložena kerrockom, lakim za održavanje i otmjenog izgleda. Opremljena je s dva velika hladnjaka, dva plamenika i pećnicom. U kuhinji se mogu pripremati složena jela, a lako ju je pospremiti. Iznad plamenika, u krovu kabine nalazi se i mala bokaporta što uvijek dobro dođe kod kuhanja.
Raspored interijera je tradicionalan. Potpalubljem dominira salonski prostor s velikim središnjim stolom na sklapanje, polukružnim klupama s obje strane i kuhinjom prema izlazu. Desna polukružna klupa može se po potrebi pretvoriti u prostrani ležaj za dvije osobe. Središnji naslon lijeve klupe okreće se i pretvara u navigacijski stol, što je rješenje koje se proteže kroz nekolicinu Elanovih modela.
Stepenice u obliku pčelinjih saća
Pininfarina je u E6 udahnula svoj stil uređenja, što se vidi i po netipičnim bojama i umjetnim materijalima koji odražavaju sportski karakter brodice. U krovu i bokovima su veliki zatamnjeni prozori za prodor prirodnog svjetla. Nešto su manji nego što smo navikli vidjeti kod novih modela brodica posljednjih godina. U stropu salona su netipična, sportski stilizirana LED svjetla ugodne boje, bez direktnog isijavanja, te dva duga crna rukohvata.
Još jedan detalj koji dominira salonom su stepenice u obliku izduženih pčelinjih saća. Omogućavaju lagano kretanje i prilikom jačeg nagiba jedrilice. Stepenice su ujedno i vrata moderno opremljene strojarnice. Motoru, bojleru i eventualnom generatoru može se pristupiti i kroz četiri obilata otvora s obje strane iz kabina.
Ispod kopita su dvije dvokrevetne kabine klasičnog razmještaja s velikim kabinetima za stvari i dovoljno prirodnog svjetla. Nasuprot kuhinji, također na klasičnoj poziciji, nalazi se zajednička kupaonica.
Kabina u provi sadrži pravi king size krevet s obostranim pristupom do polovice dubine kreveta. Ima zasebnu, veoma prostranu kupaonicu s walk-in tuš-kabinom, stilski masterpiece Pininfarine. Kabina ima veliki ormar za odjeću te nekoliko ladica i spremište ispod kreveta, kao i bočne prozore i bokaportu u krovu.
Obiluje svjetlom, a i iz nje se pruža izvrstan pogled. Klijenti koji bi htjeli kabinu više u brodu mogu naručiti verziju u kojoj se pramčani prostor dijeli na dvije kabine. Pritom je jedna s krevetima na kat te ima nešto manju kupaonicu.
Elan E6: jedriličarske performanse
Budući da smo dva dana ranije gledali virtualno predstavljanje novog Elana E6, znali smo da nas čeka uzbudljivo jedrenje. To se i ostvarilo. Uz vjetar koji se kretao između 12 i 15,5 čvorova isprobali smo kako je jedriti sa standardnim setom jedara, a kako je kad podignemo Code 0 ili genaker. U svim tim slučajevima otkrili smo da je riječ o zaista odličnoj jedrilici.
To pokazuje i nekoliko nasumce odabranih pokazatelja koje smo zabilježili jedreći u orcu. U laškoj orci od 55 stupnjeva (TWA) s 12,2 čvorova vjetra (TWS) jedrili smo 8,3 čvorova. Istu brzinu zadržava i pri 11,2 čvora s 3 stupnja šireg otklona. Zatvarajući kut s 48 stupnjeva (TWA) pri 12,4 čvora brzine vjetra, jedrimo 8,1 čvor. S 57 stupnjeva (TWA) i 10,2 čvora vjetra jedrimo 8,3 čvora. To je raspon prilično čestih uvjeta na Jadranu. Jedrilica Elan E6 pokazala je da je u tim uvjetima vrlo sposobna i brza.
S Code 0 i genakerom brzine su bile još bolje. Evo i tu nekoliko rezultata koje smo zabilježili. Niz vjetar s otklonom 120 stupnjeva (TWA) jedrimo 9,4 čvora pri 14,2 čvora vjetra. Na 125 stupnjeva i 14,6 čvorova vjetra jedrili smo 8,8 čvorova.
Jedrilica je u ovim uvjetima stabilna i čvrsta. Na 186 stupnjeva otklona TWA jedrimo 9 čvorova na vjetru brzine 15,6 čvorova. Na 73 stupnja jedrimo 9 čvorova na 13 čvorova vjetra. Na 139 stupnjeva (TWA) i 15 čvorova vjetra, jedrimo 9,1 čvor.
Iznadprosjećna u svim smjerovima
Dakle, u kojem god smjeru okrenuli provu, s jednostavnim sail planom u uvjetima srednjeg jugozapadnog vjetra ova se jedrilica ponaša natprosječno dobro. Pritom, nemojmo zaboraviti da se ovdje ipak radi o vrlo luksuznoj jedrilici.
Elan Yachts u cijeli segment plovila ugrađuje Yanmarove dizelske motore, a u opciji za sve modele nude i Oceanvolt elektropogon. U ovoj verziji ugrađen je Yanmarov 4JH motor od 80 KS sa sail driveom, a nudi se i u slabijoj verziji, s 57 KS. Na 2 tisuće okretaja E6 lovi 8 čvorova brzine “over ground“, na 2,5 tisuće okretaja 9,2 čvora i na 3 tisuće dostiže 9,4 čvora. Doista komotna brzina u slučaju nužde.
Brojke ne lažu, ali one ipak ne kazuju sve. Bitan je i onaj osjećaj koji imaš dok jedriš i ploviš, a tu smo se svi koji smo bili za kormilom suglasili da je uistinu dobar. Huckov zaključak nakon jedrenja je da se brod jako dobro kontrolira, čak i kad ga opteretiš.
Mekane linije
„Oprašta ako i pogriješiš. Ne moraš razmišljati o tome da moraš odmah laškati kad je previše vjetra jer neće pobjeći. Radi nešto više krmenog vala nego što bismo očekivali, ali to se ne osjeti na performansama. I imam osjećaj da brod kad počne glisirati nema onog prijelaza, samo se podigne i krene.“
Huck ocjenjuje da je trup jako dobro pogođen. „Teško je reći, ali ovo su u principu najteži uvjeti, kad je srednji vjetar i kad je opterećenje maksimalno, mislim da se jako dobro ponaša i da dobro reagira. Sigurno je kazati da su performanse na prvi pogled dobre, bez problema i opterećenja jedri preko 8 čvorova u orcu. Sviđa mi se to što se vidi malo tog talijanskog dizajna Pininfarine u smislu mekanih linija. Svi prijelazi, sve linije su puno mekše, čak i u usporedbi s GT6.
Aluminijski i karbonski jarbol
Osjećaj mi je da nije preširok, elegantan je. Sistemi za kontrolu jedara su dobro postavljeni, sve stvari su nekako na pravom mjestu. Nema sve stopere dovučene do kormila, ali to na ovakvom brodu ne bi niti pasalo. Raspored vinčeva i svih kontrola mi izgleda jako dobar.“
U ovoj verziji Elan E6 je opremljen crnim aluminijskim jarbolom, a u opciji se nudi i jarbol od karbona. Složili smo se da u kombinaciji crnih jedara s takvim jarbolom lijepo izgleda. Plan jedrilja ima pravi omjer. Jarbol je frakcionalni 9/10, jer nitko više ne radi top mast. Huck je dodao: „To puno manje smeta za genakere i driftere. Jer kad su svi gindaci preblizu jedan drugome, onda se to nerijetko zaplete.“
Dobar i po laganom vjetru
Smatra da su visina jarbola i površina jedara dobro pogođene za ovaj brod. „Uvijek se bojiš kad Englezi i Francuzi rade jedrilicu da će imati premali jarbol i male površine jedara. Tamo na Atlantiku tek počinju jedriti na 15 čvorova, a ovaj brod će sigurno lijepo jedriti i po laganom vjetru. S druge strane sve je pod kontrolom i na jačem vjetru.“
Definitivno,ova je jedrilica namijenjena vlasnicima koji zaista misle jedriti. Cijena ovog broda nije mala te će je platiti samo onaj tko razumije što ovaj brod nudi kad je u pitanju jedrenje i komfor. Ali zauzvrat će dobiti jedrilicu na kojoj će mu mnogi zavidjeti, a na moru gledati u krmu.
ELAN E6 | TEHNIČKI PODACI |
---|---|
Dužina preko svega | 15,30 m |
Dužina trupa | 14,10 m |
Dužina na vodnoj liniji | 13,58 m |
Širina | 4,49 m |
Gaz | 2,80 / 2,40 / 2,95 m |
Istisnina | 11,250 kg |
Balast | 3,267 kg |
Visina jarbola nad morem (s antenom) | 23,26 m |
Glavno jedro | 68,56 m2 |
Flok | 53,71 m2 |
Code 0 | 115 m2 |
Genaker | 201,7 m2 |
Motor standardni | Yanmar 4JH57 57 KS |
Motor testirani | Yanmar 4JH80 80 KS |
Elektromotor (opcija) | 2×15 kW Oceanvolt 2×10 kW Oceanvolt |
Nautički dizajn | Humphreys Yacht Design |
Dizajn | Pinifarina |
Osnovna cijena bez PDV-a | 402,900 € |
Spreman za jedrenje paket | 41,990 € |
Proizvođač: Elan d.o.o. , Begunje na Gorenjskem 1 , 4275 Begunje na Gorenjskem, Slovenija
tel.: +386 4 53 51 109, e-mail: sail@elan.si , www.elan-yachts.com
Originalno objavljeno u 265. broju Mora, travanj / svibanj 2022.
Testirali: Željko Perović Huck i ekipa Mora
Snimio: Teo Marević