Nastavljamo sa zanimljivom i korisnom temom: „Sve o sigurnom vezu“. Iako je to bila (pod)tema mnogih pojedinačnih napisa u našem glasilu, odlučili smo joj se ovaj puta ciljano i cjelovito posvetiti kroz seriju članaka u nastavcima, a kormilo smo povjerili inženjeru pomorskog prometa i poznatom nautičkom morskom vuku Đeku Šuriji.
O čemu smo govorili do sada
U prošlim nastavcima rekli smo da: znanja i vještine u odabiru lokacije i vrste veza, te postupka vezivanja broda, spadaju u praktična nautička znanja, odnosno u – dobru pomorsku praksu. Opisali smo kako se sigurno vezati na bovu, vlastito sidro, a rekli smo da odabir lokacije(a) veza počinje već kod kuće – izradom itinerara, ali i da itinerar moramo provjeravati tijekom cijelog putovanja i to prije svega u odnosu na vremensku prognozu. Također, da ta provjera uključuje i skipersko osmatranje trenutne vremenske situacije, ali i savjete lokalnih ribara. Dakle, do sada smo govorili o elementima sigurnog veza kad brod putuje, a u ovom nastavku će biti opisan stalni vez na kojem je brod u mirovanju u moru.
Što sve treba napraviti za siguran vez broda u mirovanju u moru
Ovdje nećemo opisivati konzervaciju broda, jesenje i proljetno održavanje broda, već samo kako sa sigurnosnog stajališta treba pripremiti brod za dulje mirovanje na vezu u moru.
Opis sigurnog veza broda u mirovanju započeti ću s radnjama na vanjskom dijelu broda. Najprije: brod valja vezati krmom prema obali. Posebno ističem da brod treba postaviti tako, da vaš jarbol ne može udarati u susjedov. Brod vežemo na način, da na pramcu budu dva muringa, a na krmi najmanje dva konopa prema obali vezani pašnjakom, kao i dva krmena špringa, koji ne dozvoljavaju krmi da šeta lijevo – desno. Pravilno je staviti čitav voj oko alke i onda pašnjak, jer na takav način konop ne kliže po hrđavoj alki i nema opasnosti od njegova kidanja. Nikako ne smijemo vezati konop na slip! Osim toga, treba pregledati vez susjednog broda i, ukoliko nešto nije kako treba, osobno, ili uz pomoć mornara iz marine, pravilno ga vezati, kako ne bi oštetio naš brod.
Prelazim na jedra. Njih treba skinuti i pospremiti na suho u unutrašnjost broda ili u skladište. Ostavljamo li pak jedra na jarbolu, tada ih treba osigurati konopima da se ne mogu otvoriti prilikom jakog vjetra, pogotovo prednje jedro na namatanje. Ukoliko skinemo namatajuće glavno jedro, potrebno je rotirajuću glavu na koju se prihvaća vrh jedra podignuti na pola visine jarbola, kako profili oko kojih se jedro namata ne bi udarali u jarbol. Također, treba se pregledati krmeni štraj jarbola i otpustiti po potrebi.
Kažimo sada i nešto o bokobranima. Oni se postavljaju, u odnosu na susjedni brod na način da budu pravilno naizmjenice raspoređeni i da budu na različitim visinama. Time najbolje preveniramo oštećenja, prilikom valjanja brodova zbog jakog vjetra.
Što se tiče vanjskih poslova, još bih spomenuo: baiboat se miče s krme i fiksira na palubi, dok sprayhood najčešće ostaje čitave godine otvoren, a bimini bi bilo uputno skinuti preko zime.
Sada u ovom opisu prelazim na unutrašnjost broda. Neću govoriti o čišćenju i pospremanju broda, zbog toga što sigurnost broda na vezu nimalo ne ovisi o tome. Ipak ću podsjetiti, da vrata frižidera, nakon što smo ga temeljito oprali i osušili, moraju ostati otvorena, da se unutra ne uhvati plijesan.
Nadalje, tankovi vode moraju biti puni (preporučeno stanje) ili potpuno prazni. To važi i za tank goriva, koji također mora biti pun, jer ćemo tako smanjiti kondenzaciju vode u njemu.
Glavne sklopke električne instalacije moraju biti iskopčane. Instalacija kaljužne pumpe, međutim, mora biti sprovedena mimo glavne sklopke, kako bi se u slučaju potrebe, mogla ispumpati voda iz unutrašnjosti. Posebno ističem, da u niti jednom slučaju ne smije biti prikopčan kabel struje 220 V za vrijeme kad nismo na brodu!
Što se tiče plinska boce, treba je odvojiti od štednjaka i pospremiti na suho mjesto u brodu.
Kada smo sve očistili, pospremili i uredili, postaviti ćemo zimsku tendu, ukoliko je imamo.
Na kraju, moramo se obavezno javiti na recepciju marine i obavijestiti ih da brod ostavljamo na dulje vrijeme, te da je sada on njihova briga. Dakako, ne smijemo zaboraviti ostaviti ključeve broda na recepciji i naravno – broj svog mobitela.
(nastaviti će se)