Kad je u nedjelju 29. siječnja 48. po redu düsseldorfski Boot zatvorio svoja vrata kroz koja je u devet dana prošlo 242.000 posjetitelja i razmililo se po 220.000 m2 štandova (2% više nego lani), mnogo je izlagača otišlo kući zadovoljno. Ponajprije i ovdje potvrđenom činjenicom da je već treću izložbu za redom nautički sektor u Europi pa i u zemlji njenog najrazvijenijeg gospodarstva u kontinuiranom porastu. To najbolje kazuju brojke, a kad su one u pitanju, njemačka statistika je precizna i neumoljiva, bez razlike je li riječ o dobu krize ili uzleta. I uvoz i izvoz motornih jahti i jedrilica u samo šest mjeseci prošle godine i po broju prodanih plovila i po njihovoj vrijednosti nadmašio je ono što je postignuto za vrijeme čitave 2015. godine. Istodobno za nautiku uvijek važna poslovna očekivanja vrlo su povoljna. Čak 90,1% poslovnih ljudi očekuje da će ekonomska kretanja ove godine biti jednaka ili bolja nego u prošloj.
Da taj povoljan trend polako postaje stalan, moglo se vidjeti i po iznimno velikom broju premijera na sajmu. Gotovo da nije bilo niti jednog velikog brodogradilišta, a da među svojim izlošcima nije imalo neku svjetsku ili barem njemačku premijeru. A to je najbolja naznaka boljih vremena. Usput, i iskustvo i podaci o prodaji kazuju da su upravo takvi modeli i najtraženiji. Službene izjave šefova velikih škverova frcale su od zadovoljstva, što je i logično, jer i to je neka vrst marketinga. Ali i u razgovorima koje smo vodili, a bilo ih je puno, slutilo se zadovoljstvo činjenicom da je europsko tržište probuđeno. Malo se u kuloarima spominjala Kina i zemlje Dalekog istoka ili Južne Amerike u kojima se tražio spas zadnjih godina. Nisu oni naravno prestali postojati, ali koljevka, prošlost i barem bliska budućnost yachtinga ipak su Europa i Sjeverna Amerika.
U tom kontekstu i Hrvatska može očekivati još jednu dobru nautičku godinu. I za nas je namijenjen dio tog kolača jer lijepi broj novih brodova koji će se isporučiti njemačkom i okolnim tržištima završit će na našoj obali. Ili na stalnom vezu ili barem u tranzitu. U Düsseldorfu je zato iz godine u godinu sve više predstavnika naših marina jer izravna komunikacija s potencijalnim klijentom ipak je i u doba globalne mreže nezamjenljiva. Nisu ga ni ove godine propustili ACI, D-Marin, Marina Punat, Marina Baotić, Marina Frapa i mnogi drugi. Svi su se mogli pohvaliti brojnim novostima, a marine Frapa i Muroskva predstavile su svoje projekte u Dubrovniku i Novom Vinodolskom. Obje marine bit će dovršene i primit će prve nautičare tijekom proljeća, a kako su obje smještene u akvatorijima u kojima nedostaje vezova, njihova je ponuda bila itekako zapažena. Nikad veće prisustvo svih hrvatskih zastupnika na izložbenim prostorima brodogradilišta također pokazuje da postoji veliki interes za vez novih jahti na našoj obali.
Od našeg ulaska u Europsku uniju oni mogu posve ravnopravno, legalno i s mnogo više pravne sigurnosti prodavati brodove građanima zemalja Europske unije koji ih namjeravaju držati kod nas. I to očito koriste.
Naravno, na sajmu su, kako je to već uobičajeno, izlagale i brojne hrvatske čarter kompanije. One najveće bile su sa svojim štandovima, a manje su poslale šefove i prodajne ekipe koji su sajam iskoristili za posljednje predsezonske dogovore s agentima.
Nažalost, kad je o brodograditeljima riječ, s nekadašnjih nekoliko koji su koristili sajam za svoju prezentaciju spali smo na jedno slovo i čast i mogućnosti naših brodograditelja branili su samo More brodovi. No kako je još nekoliko domaćih brodograditelja u uzletu, možda se već dogodine štogod promijeni.
Bavaria zasjala
Riječ je, naravno, o najnovijoj, najvećoj i najluksuznijoj jedrilici njemačkog škvera dosad, modelu Bavaria C57, koja je prvi dan sajma spektakularno predstavljena u nekoliko navrata. Dizajnirali su je Maurizio Cossutti i njegov mladi tim koji su odabrani kao novi suradnici velike Bavarije, a prvi rezultat ove suradnje imao je svjetsku premijeru upravo na Bootu. Voditelj projekta C57 je naš poznanik Luka Modrijan, koji nas je sa zadovoljstvom proveo po jedrilici i detaljno nam objasnio sve njene “tajne”.
Osim modernog i za jednu Bavariju prilično elegantnog dizajna, s mnogo staklenih površina i sunčališta, C57 se diči i trupom bez izraženih uzvoja te s jednim listom kormila, a koji bi, s obzirom na iskustvo studija Cossutti u projektiranju brzih jedrilica te zahvaljujući raskošnoj površini jedara u orcu (136,5 m2 sa samopreletnim flokom odnosno 149 m2 s genovom), također trebao postizati solidne performanse. Precizni Nijemci izračunali su da nudi čak 88 kvadratnih metara životnog prostora na i ispod palube, gdje iznenađuje decentan dizajn, umjereni luksuz i vrlo velika prostranost, a kuhinja je očekivano pomaknuta ispred salona.
Ostatak reportaže pročitajte u Moru