Beneteau nastavlja elektrifikaciju
Elektropogon se sada nudi na nekoliko modela jedne od najvećih brodograditeljskih grupa u svijetu
U proteklih godinu-dvije naglo se povećao broj brodogradilišta koja uvode elektropogon kao opciju za jedrilice. Razlog tomu je što za one koji žele zaista jedriti, dovoljan je pogon koji služi za ulazak i izlazak u luke, marine i sidrišta, dok su jedra glavni pogon. Iako se čini logično, u praksi se pokazuje da mnogi vlasnici i korisnici jedrilica većinu vremena plove na motor. Za takve elektropogon predstavlja izazov instalacije velikog paketa baterija, a koje su onda preteške i preskupe, odnosno instalaciju generatora za povećanje dometa.
Broj jedrilica s elektropogonom je sve veći, no to su i dalje uglavnom male sportske jedrilice, regatni krstaši te poneki entuzijasti, a brodogradilišta koja nude te opcije imaju vrlo mali kapacitet gdje pa se svakoj brodici posveti pažnja gotovo kao individualna gradnja. No tu su brodogradilišta poput Elan Yachts koje već neko vrijeme nudi potpuno električni pogon za kompletnu ponudu modela, a s tom idejom slijedi ih i X-Yachts. Gotovo svako brodogradilište načelo je ideju elektropogona za poneki model, no kada to učini velika brodogradilišna grupa poput Beneteau Grupe s 22 proizvodna pogona, koje godišnje gradi preko 1200 brodova u 17 brendova, takav potez ima veći daleko odjek.
Elektropogon se već i prije nudio na manjim Beneteauovim modelima First (Seascape), a onda je grupa ove godine najavila njihov prvi Four Winns motornjak s elektropogonom. Zatim su u Cannesu u rujnu predstavili prvu potpuno električnu jahtu za rijeke i jezera, Delphia 11. Uslijedio je prvi električni Oceanis krstaš Beneteau Oceanis 30.1E, a posljednji model s elektropogonom predstavljen je na sajmu u Parizu i to veći primjerak, First 44 Electric.
Održivost pogona i brodogradnje
Oceanis 30.1E ima Torqeedo elektromotor snage 6kW te baterijski sklop koji omogućava domet od 12 nautičkih milja. Čini se malo, no za isploviti i uploviti u luku i više nego potrebno.
First 44E ima nešto kompleksniji elektropogon. Umjesto jednog motora, ima instalirana dva Torqeedo Cruise 12.0 POD Drive elektromotora, koji su osim toga pozicionirani puno bliže kobilici i prema centralnom dijelu trupa nego što je to uobičajeno kod jedrilice. Razlog tomu je što se elektromotor te vrste instalira ispod trupa te ga je moguće smjestiti bilo gdje, a na ovaj način se dobiva idealna pozicija za najbolji poriv i okretnost brodice. Napaja se pomoću 4 paketa Torqeedovih baterija WH 48-5000 Lithium svaka s kapacitetom 5 kWh.
Dok je na Oceanis 30.1E prostor predviđen za instalaciju motora potpuno prazan, veći model First 44E na tom mjestu ima instaliran Fisher Panda dizelski generator snage 13,5 kW.
Ovaj se model nudi kao potpuno električni ili kao hibridni, a osim pogona koji zaziva održivost, tehnologija gradnje je također usmjerena održivosti, pa se za gradnju kompozita trupa koristi smola ELIUM® resin (ARKEMA) koju je moguće reciklirati zadržavajući standardnu čvrstoću, težinu i performans kao konvencionalne smole. Reciklirana smola se u potpunosti može ponovo iskoristiti. U gradnji kompozita trupa korištena su prirodna vlakna od industrijske konoplje i lana. Umjesto tikovine i drugih drvenih elemenata, nudi se opcija umjetne tikovine i drugih sintetičkih obloga.
Piše: Teo Marević
Foto: Nautic Salon Paris / Beneteau Group