Aeolos P30 Racer
Kao i većina toga što se gradi u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Aeolos P30 je uistinu posebna brodica. Ultralagana i brza karbonska jedrilica s mogućnosti jednostavnog transporta auto-prikolicom, te nizom zanimljivih rješenja.
Vizuale ovog modela objavili smo u Moru kada je ova neobična brodica tek bila u nastajanju. Nakon 10 mjeseci razvoja i 10 mjeseci gradnje, početkom ove godine je porinut prvi primjerak, a uslijedilo je i nekoliko mjeseci testiranja. U međuvremenu je napravljeno još primjeraka, a sada je brodogradilište Aeolos Yachts s adresom u Ujedinjenim Arapskim Emiratima objavilo detaljniji opis tehnologije koju su koristili tijekom gradnje. Riječ je o potpuno karbonskoj jedrilici s trupom dužine 10 m koji teži svega 580 kg, odnosno ukupno 1,55 t.
Nakon objave vizala dizajna koncepta i najave samo nekih od specifičnosti, Aeolos P30 je brzo zahvatio pažnju nekolicine utjecajnih svjetskih jedriličarskih medija, a zatim je uslijedila i konkretna gradnja. Jedna od ključnih stavki ove jedrilice je mogućnost prijevoza običnom cestovnom prikolicom, a kada se polegne nagnuta na jednu stranu stane i u transportni brodski kontejner. Također, brodica je dizajnirana sa sustavom za lako podizanje i spuštanje jarbola pomoću nekoliko karbonskih dodataka.
Ova izgledom futuristička jedrilica napravljena je za brzo offshore jedrenje za malobrojnu posadu, te od komfora nudi osnovno za regate, ali zato postiže veliku brzinu i pri slabom vjetru zahvaljujući maloj masi, relativno velikoj površini jedara, te nagibnoj kobilici. Unutrašnjost je predviđena za uvjete otvorenog mora i kada se jedrilica jako naginje. Centralni prostor interijera posvećen je nagibnom navigacijskom stolu koji se skupa sa sjedalom okreće na gimbal-sustavu, a kroz cijeli trup od prove do krme proteže se velika komora za brzo pospremanje genakera. Ležajevi su ustvari uske komore za lakše spavanje tijekom nagnuća.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=pr_vyv-7fCg&w=886&h=498]
Poznato je da su karbonske jedrilice i oprema izrađena od tog materijala lakše u odnosu na one građene od staklenih i drugih vlakana, no za gradnju Aeolos P30, tvrtka Aeolos Composites je razvila posebnu tehnologiju prepreg-ova od karbona i epoksidne smole, te su prema riječima tvrtke „vjerojatno“ jedini u svijetu koji sami proizvode prepreg za gradnju vlastitih brodica.
Posebnost njihove tehnologije prepreg-a je što su postigli mogućnost „pečenja“ na manjoj temperaturi nego što je to do sad bilo moguće, te još manju masu u odnosu na čvrstoću materijala. Time smanjuju potrošnju energije i istovremeno pojeftinjuju proizvodnju. Radi se o polustvrdnutom kompozitu od karbona i smole, koje se zatim dodatno učvršćuje zagrijavanjem. Većina brodice napravljena je od prepreg karbonskih vlakana i kompozitnih sendviča karbona s pjenom i posebnim filmom kao vezivom koje se postavlja između preprega i pjene. Takav način spajanja materijala omogućava im korištenje još manje količine „ljepila“ nego popularnom tehnologijom nanošenja smole ručno ili vakuumskom infuzijom. Manje materijala znači i manja masa, što je poželjna stavka u brodogradnji, ako pritom brodica ne gubi čvrstoću i otpornost utjecaju različitih sila.
Osim P30, na stranicama Aeolos Composites nalaze se još nekoliko modela brodica, veća P40 za brzo krstarenje, motorna brodica i pomoćna brodica, sve naravno dizajnirane za gradnju od karbona. Posebno je zanimljiv i mali Aeolos Dinghy s mogućnosti pogona na izvanbrodski motor, jedro ili pomoću vesla.
Piše: Teo Marević
Foto: Aeolos