Recikliranje kompozitnih materijala
Osniva se radna skupina za rješavanje problema plovila za otpis i traženje rješenja za cirkularnu ekonomiju
Na drugom International Breafast Meeting 2021 u organizaciji Boot Dusseldorfa u suradnji s European Boating Industry (EBI) i European Composites Industry Association (EuCIA), predstavljene su teme i zajednički ciljevi za rekreativnu plovidbu i predstavnike kompozitne industrije na Europskom nivou.
Cilj im je da zajedničkim snagama odgovore na izazove vezane uz cirkularnu uporabu kompozita korištenih u industriji rekreativnih plovila i promoviranje održivih rješenja za ponovnu upotrebu i oformljivanje lanca za ponovnu uporabu s naglaskom na brodove koji su dotrajali.
Tu temu otvorili smo u Moru u listopadu 2020. godine, kada smo uz pomoć EBI-a i drugih europskih organizacija pokušali odgovoriti na pitanje “što s brodovima koji su odradili svoje?” Došli smo do otkrića da ne postoji sustav za zbrinjavanje brodova, a sve je više plastičnih brodova iz sredine prošlog stoljeća koji će uskoro postati otpad. U međuvremenu se diljem Europe javio bum reciklažnih dvorišta, koji putem interneta prodaju iskoristivu rabljenu brodsku opremu, po znatno nižim cijenama od novih.
Kompozit čini oko 95 % materija u plovilu
Kompozitni materijali čine glavninu gradnje rekreativnih plovila. Međutim, u brodogradnji novih plovila nedostaje segment gradnje s recikliranim materijalom. Ključni je problem u tome što nova tehnologija gradnje zahtjeva i upotrebu novih materijala. Zatim, tu je i nejednakost sirovina, te kompliciraniji, a time i skuplji proces.
U pokušaju da odgovore na ove izazove, dogovoreno je formalno partnerstvo između EBI i EuCIA. Cilj će im biti pronaći zajednički pristup glavnim problemima demontaže, recikliranja te ponovnog korištenja kompozita u industriji rekreativnih plovila.
Partnerstvo će također slijediti razvoj zakonodavstva na razini EU, kao što su Europski zeleni plan, te Plan cirkularne ekonomije, a radnu skupinu “End-of-life-boats” vodit će EBI u suradnji s Upravom Europske komisije za pomorska pitanja i ribarstvo DG MARE. Suradnja će se protezati i na druge industrije koje koriste kompozitne materijale, kao što su industrija za proizvodnju vjetroenergije i prijevoza.
Kompozitni materijali čine glavninu materijala u gradnji brodova, od trupova, kabina, pa i jarbola, jedara, a prema procjeni ove radne skupine nova rekreativna plovila imaju prosjeku oko 95 posto kompozitnog materijala na plovilu. Na rekreativna plovila odnosi se 3 posto ukupne mase kompozitnih materijala u svijetu, procjenjuje radna skupina, dok se većina odnosi na industrije transporta i na industrije vjetro-energije.
Prevencija problema s otpadom
Ključne točke između organizacija EuCIA i EBI uključuju kooperaciju u radu radne skupine, razmjena informacija o rastavljanju, recikliranju, novim materijalima, analizama i međusektorskim kooperacijama, te zajedničko zastupanje, komuniciranje aktivnosti i kooperacije na projektima na razini EU.
Upravni direktor EuCIA-e, Ben Drogt izjavio je da je nautička industrija među prvima prepoznala potencijal i prednosti kompozitnih materijala kao laganih i dugotrajnih materijala. “Sada kada su prve generacije kompozitnih brodova došle do kraja svog životnog vijeka, EuCIA je uvjerena da će u suradnji s EBI-om napraviti pomak ka razvoju održivih rješenja za ponovno korištenje kompozitnih materijala iz tih plovila.”
Glavni tajnik EBI-a, Philip Easthill je tim povodom izjavio da im je drago što su ostvarili usku suradnju s EuCIA-om glede ovog važnog izazova. “Važno je da naše industrije surađuju na razvoju cirkularnog pristupa kompozitu koji je okolišno i ekonomski održiv. Iako je udio kompozita u našoj industriji relativno malen u globalnom aspektu, pronalazak rješenja bit će jednako važeći i za druge industrije, što je još važnije.”
Budući da će val plovila za otpis u Hrvatskoj tek doći, potrebno je pronaći rješenje prije nego problem zakuca na naša vrata. Imamo saznanja da se nakon našeg pisanja o nadolazećem problemu, Ministarstvo mora neslužbeno raspitivalo o toj temi. Uspiju li pronaći sustavno rješenje kroz idućih nekoliko godina, bit će to jedan od rijetkih primjera da se problem spriječi prije nego otpad dospije u okoliš.
Piše: Teo Marević
Foto: Arhiva More